Mag een klein koelkastje op cyclopentaan ieder weekend uitgezet worden, zonder schade?

Wat is het geval, ik heb voor mijn kantoor zo'n leuk klein koelkastje bij de blokker gehaald. Hij doet het prima, en koelt snel.

Ieder weekend doe ik het stroom er altijd af, van het kantoor dus. De koelkast gaat dan uiteraard ook uit. Wat mij betreft prima, want ik heb er toch geen vleeswaren etc in, alleen frisdrank. Volgens de handleiding mag de koelkast echter niet uit worden gezet gedurende een periode korter dan drie weken.

Het liefst zet ik die dus uit, ook omdat het niet het zuinigste apparaat is (c-label). VRAAG is dus of het voor het apparaat slecht is het stroom ieder weekend uit te doen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik zoek dus een logische c.q. een natuurkundige verklaring waarom het slecht is voor het apparaat om hem wekelijks uit te zetten gedurende een weekend. Wat een fabrikant dus in zijn handleiding schrijft zal me een zorg zijn, ik zoek dus een logische verklaring. Anders had ik de vraag hier niet hoeven stellen ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de handleiding zegt toch genoeg? of denk je dat ze dat er voor de grap in zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een handleiding is geschreven om de fabrikant tegen claims etc te beschermen. Bovendien maakt het apparaat zo veel meer draai-uren, meer draai-uren is meer slijtage. Vandaar mijn vraag.

Antwoorden (2)

Het is maar de vraag of je veel energie spaart door het telkens in- en uitschakelen.
Daarnaast zegt de gebruiksaanwijzing dat je dat beter niet kunt doen, maar blijkbaar geven ze geen reden op.
Gevaar zal het niet opleveren, ik verwacht twee mogelijke effecten: a) het weer afkoelen kost zo veel extra energie dat het niet opweegt tegen de koeling aanlaten of b) het verkort de levensduur van het apparaat.

Als je graag alles uit doet: gewoon doen dus. Het koelkastje is niet duur, dus je koopt gewoon een nieuwe als het misgaat, en bent je besparing in een klap kwijt, of je claimt garante als het vlug genoeg gebeurt... maar of dat netjes is als het ding niet volgens de regels is gebruikt moet je zelf bepalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal inderdaad niet mijn bedoeling zijn, mocht hij binnen de garantietermijn stuk gaan, om te zeggen dat ik hem volgens de regels gebruikt heb.
Zoals je zelf al aangeeft zegt de gebruiksaanwijzing van niet.
Het lijkt me dat als je het wel doet, je de levensduur van het kastje sterk bekort. Dus aan jou de keus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Ik denk maar zo: hoe meer draai-uren, hoe minder het apparaat meegaat. Een handleiding van de fabrikant is wat mij betreft, op dit punt althans, misleidend. Vandaar mijn vraag ;-)