Waarom had je vroeger storing op de TV als de nieuwslezer een gestreept pak had?

Het is een fenomeen wat ik me nog heel goed kan herinneren, de nieuwslezer had een pak met allemaal streepjes en vervolgens zag je niet alleen verticale maar ook horizontale lijnen en schuine lijnen er overheen dansen. Iemand die zich dat kan herinneren?
Tegenwoordig zie je dat niet meer. OF ze dragen zulke pakken niet meer, OF onze TV's zijn gewoon beter geworden? En WAT is er dan verbeterd? Ik heb nog steeds een oude 50hz TV zonder HD resolutie, maar toch zie ik dit fenomeen nooit meer.

Ook als er iemand weet hoe dit fenomeen heet, of hoe dit word veroorzaakt, dan wil ik dat graag weten!

Toegevoegd na 1 uur:
ok, het heet dus moire. Dank je wel! Ik heb er nu meer over kunnen lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon

Wat ik me dan weer afvraag, is da ook op (full) HD televisies? Of is met deze nieuwe generaties TV's dit probleem uitgeschakeld? Of in ieder geval minder?

Toegevoegd na 1 uur:
De reden waarom ik aan deze vraag dacht is trouwens wel een grappige, ik moest er ineens aan denken toen ik vanmorgen dit moire effect LIFE zag! Ik lag in bed keek door de vitrage naar buiten. 2 verschillende soorten vitrages waaide zachtjes over elkaar heen en toen zag ik dus ook dat moire effect!
En ik dacht nog wel dat dit alleen op TV's voorkwam!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk s ochtends maar eens naar nieuwslezer Jan de hoop. Daar zie ik het nog wel eens.
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Sereph
Als ik de antwoorden zo lees, dan schijnt het alleen voor te komen bij analoge uitzendingen.
Wellicht is dat de reden dat ik het al heel lang niet meer gezien heb, want ik kijk al heel lang geen analoog TV meer.

Het beste antwoord

Moire is inderdaad 1 deel van het probleem, en de oorzaak is dat de resolutie van het TV signaal niet hoog genoeg is om de details van fijne streepjes goed weer te geven. Een bijkomend nadeel is dat bij analoge TV uitzendingen het kleursignaal en het helderheidsignaal een beetje overlappen (en de signalen zijn gescheiden zodat een zwart/wit TV nog steeds beeld kon geven met hetzelfde signaal als voor een kleuren TV). Bij hoge frequenties in het helderheids-signaal - en die krijg je bij fijne details - loopt dat over in het kleursignaal, de TV denkt dus kleuren te ontvangen terwijl het bijvoorbeeld alleen maar een zwart/wit patroon was.

Waarom je het nu niet/minder ziet: door filtering zowel in de TVs zelf als in de opnametechnieken is het probleem al flink minder geworden. Ook zijn nu de resoluties van camera's veel beter, maar nog steeds geldt dat als je patroon dicht bij de resolutie van het signaal komt dan kun je moire verwachten. De kleur-effecten zijn bij digitale uitzending ook verdwenen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heet moire, en mensen en camera's zijn er langzaam beter mee gaan omgaan, maar helemaal weg is het nog niet, let maar eens op horizontale dunne lijnen in gebouwen op tv, daar zie je het bijna altijd nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier kun je er meer over lezen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moirépatroon
gvrox
10 jaar geleden
Ik snap niet dat dit een minnetje kreeg, het is wel de hoofdoorzaak van wat je ziet. (dus + )