Wanneer ik de ven van een oud verwarmingskacheltje gebruik om zelf door wind energie op te wekken, wat krijg ik dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

ven=fan? (oftewel ventilator?) Als je een ventilator (=elektromotor) laat draaien, wek je stroom op. Maar ik denk niet dat er uit de stekker ineens stroom komt. Je hebt kans, als er wat elektronica achter de ventilator zit, dat je dingen kapot maakt, aangezien je spanning gaat zetten in een richting en op plaatsen waar het niet op berekend is.

Niets! Geen stroom. Aan de van zit een elecktromotortje om de ven te laten draaien, die heeft stroom nodig, maar kan geen stroom maken.

Alle motoren kun je als dynamo laten werken als je ze aandrijft. In tegenstelling tot wat er in de andere antwoorden wordt gezegd, staat er dan gewoon spanning op je stekker. Alleen niet zo veel, want het kacheltje is daar niet echt op ontworpen. Maar als je hem in een windtunnel zet, dan kun je echt een lamp erop laten branden. In het filmpje zie je een plafondventilator die stroom opwekt.

Bronnen:
http://youtu.be/L1BdCYUCSkY

eddijst heeft groot gelijk. Als u die motor aandrijft komt daar geen sikkepiet spanning uit. Dit kan enkel met een gelijkstroommotor en dan nog als er een permanente magneet inzit dan kan die werken als dynamo zoals op een fiets.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100