Is er een blikopener voor de blikken zonder lipje? Of zijn er blikken met een lipje voor de mensen zonder blikopener?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.8K

Antwoorden (3)

Ja, die bestaan beide. Met een blikopener kan je in principe álle blikken openen, ook die waar een opentreklipje aan zit. Die lipjes willen wel eens afbreken, dus is het wel zo handig om een blikopener in huis te hebben. Kan je bijvoorbeeld bij de Xenos kopen voor een paar euro's.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
@Luckyloser. Je kunt die blikopener ook kopen in dezelfde zaak als waar je de blikken koopt. In de supermarkt.
Blikken MET een lipje: sardines, haring smac, frisdrank.
Blikken zonder lipje. Opener kopen bij de blokker, hema, xenox, action, etc. Elke blikopener is voor een liploos blikje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blikopener is om alle soorten blikken te openen. Het lipje is er aangemaakt om sommige blikken makkelijker te kunnen openen (sadineblikjes en ook vaak licht metalen blikjes) en aantrekkelijker te maken voor mensen die geen blikopener voorhanden hebben.

De eerste conservenblikken, uitgevonden in 1810, waren zo zwaar uitgevoerd, dat ze moeilijk te openen waren. Pas nadat blikken van dunner metaal werden gemaakt, zo'n 50 jaar later, werden er ook speciale openers voor blik ontwikkeld.

Ezra Warner uit de Verenigde Staten patenteerde de eerste blikopener in 1858. Het snijwiel werd in 1870 door William Lyman uitgevonden. De eerste elektrische blikopener verscheen in 1931 op het toneel. Deze werkte ook met een snijwiel.

Een nieuw soort blikje, met een lipje waarmee het blikje zonder opener geopend kan worden, werd in 1966 door Ermal Fraze uitgevonden.