Kan CO2 worden gebruikt als bouwmateriaal?

Er zijn video’s over het verwijderen van CO2 uit de atmosfeer en dat er wordt gezocht naar praktische mogelijkheden met die CO2,
en ook dat CO2 toegevoegd kan worden aan cement.
Zodoende: Kan CO2 worden gebruikt als bouwmateriaal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We gebruiken het al jaren en jaren als bouw materiaal . Houten hutten huizen , Wat al geopperd gewoon Australië vol planten met bomen en zonnen panelen . Dan de de randen van de Sahara Vol met zonnen collectoren de enige omzetten in waterstof en het is klaar voor vervoer. Is dit makkelijk nee. Maar stap voor stap zou de techniek zich verfijnen. Het is maar een gedachte.

Antwoorden (1)

CO2 worden kan worden gebruikt als grondstof voor bouwmateriaal.

We moeten koolstofdioxide gaan zien als bron voor een nieuw soort beton in plaats van als broeikasgas, stellen Amerikaanse onderzoekers.
Het onderzoeksteam komt met een ‘simpele’ oplossing: we moeten koolstofdioxide upcyclen. Bij deze methode wordt CO2 opgevangen en gemengd met lijm, waardoor er een substantie ontstaat die erg veel lijkt op cement. 3D-printers zorgen vervolgens dat de bouwstof de gewenste vorm krijgt. Het nieuwe ‘beton’ heeft de gepaste naam ‘CO2NCRETE’.

Mineral Carbonation International (MCi) heeft een techniek ontwikkeld om verschillende steenproducten te maken met CO2. Het broeikasgas gaat daarbij een reactie aan met bepaalde mineralen om vervolgens carbonaten te vormen. Volgens het bedrijf zelf lijkt het proces op de manier waarop gesteenten gevormd worden in de natuur, maar dan sterk versneld.
De carbonaten kunnen verwerkt worden tot grondstoffen voor bouwmaterialen als bakstenen, stoeptegels en gipsplaten. In 2020 wil MCi, dat in 2013 al een pilot startte, op deze manier 20.000 tot 50.000 ton aan bouwmateriaal produceren.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
De meest milieuvriendelijke (CO2 neutrale) manier om CO2 om te zetten in bouwstoffen is er bomen van te laten groeien (of andere planten). Hout wordt al heel lang als bouwmateriaal gebruikt.
Net voorgestelde plan met lijm, 3D printers, etc. zorgt nog steeds voor extra CO2 uitstoot.