Hoe wordt de verlichting in een draaideur van stroom voorzien? (zie toelichting).

In de grote draaideur, de hoofdingang van het ziekenhuis, zijn in het plafond spots gemonteerd. Deze branden continue. De deur staat stil, totdat er iemand doorheen wil, dan begint de deur automatisch te draaien. De spots, in het plafond van de deur branden continue, of de deur nou stil staat of draait. De spots zijn gemonteerd in het draaiende plafond van de deur en draaien dus mee als de deur draait. Met electriciteitssnoeren zullen de lampen dus niet aangesloten zijn, maar hoe worden ze dan wel van stroom voorzien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.5K

Het beste antwoord

Op de as van de draaideur zijn ronde koperen sleepcontacten gemonteerd voorzien van koolborstels, waarmee de draaibeweging wordt opgevangen.
Zelfde als bij een wisselstroom dynamo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dennis77
ik doelde op een wisselstroomdynamo welke in automobielen wordt gebruikt, sloop maar eens een autodynamo uit elkaar......, of heb ik mijn levenlang vreemde dynamo's gerevideerd!!

Andere antwoorden (2)

Het plafond draait niet mee evenals de vloer. Alleen de "vleugels" draaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees nou wat hij schrijft: De spots zijn gemonteerd in het draaiende plafond van de deur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik wel gelezen maar naar mijn mening bestaat dit niet, op internet kan ik ook geen fabrikant vinden die dit aanbied. Het is vaak een glazen cilinder met plafond en twee of meer openingen waarin een dubbele of drietal " vleugels ronddraaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martijn07: ik mankeer niets aan mijn varifocusbril. Als de lampen niet in het draaiende plafond waren gemonteerd, had ik de vraag niet gesteld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké Mijn excsuses, ik was van mening dat dit niet bestond en niet mogelijk was. Maar gezien de antwoorden van de andere en uw reactie moet ik toegeven dat ik fout zat Ik zal mijn antwoord verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou laat maar lekker staan hoor, ik bijt niet!
Vergelijk het maar met een elektrische trein, waarvan de bovenleiding in een (vaste) cirkel gemonteerd is (twee maal dus). De draaideur met lampen drukt daar tegenaan.