Is vlaams een taal of een dialect?

Wat is bepalend voor het onderscheid tussen een taal en een dialect?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
17.1K

Het beste antwoord

Daar zijn dus verschillende criteria voor. Geen idee of Vlaams als taal wordt gezien of als dialect. Zie onderstaande bron voor de criteria:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vlaams is geen dialect maar zuid-nederlands. Een dialect is bv. westvlaams, antwerps, limburgs , leuvens , gents . Dat zijn de meest gekende subgroepen met elk hun eigen tongval en hun specifieke woorden. Op school leert men kinderen nunederlands en tot de jaren zeventig werd dit bestempeld als ABN (algemeen beschaafd nederlands) De meeste vlamingen praten nu een soort mengeling van verkavelnederlands (soort notaristaaltje)en hun dialect door elkaar met plezierige (leuke) franse leenwoorden. Door de opkomst van de commerciële zender vtm is het helemaal niet erg zijn streektaal te hanteren. Vlamingen zullen nooit gutturalen kunnen uitspreken ( de fameuse "g" zoals in gooik)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij is het gewoon een dialect
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vlaams is een verzameling dialecten uit een voormalig graafschap.

Traditioneel wordt het Vlaams (in deze betekenis) als een dialect of regiolect gezien, niet als een aparte taal.
Toch zijn niet alle taalkundigen het daarmee eens. Sommige taalkundigen leggen de lat lager, en beschouwen het Vlaams, net als het Limburgs, als een aparte taal[1].
Zo heeft de taal Vlaams een ISO 639-3 code toegewezen gekregen: vls.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik het nog kan verstaan is het Nederlands en geen eigen taal. Als ik het niet meer kan verstaan is het een dialect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vlaams is een dialect...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vlaams is van oorsprong een dialect wat zich in de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden is gaan ontwikkelen. De Zuidelijke Nederlanden (Limburg, Noord-Brabant en Vlaanderen) waren nog onder invloed van Spanje (o.a. Filips II), terwijl de Noordelijke Nederlanden de onafhankelijkheid al hadden uitgeroepen.
België heeft zichzelf uiteindelijk in 1840 onafhankelijk verklaard tijdens het regime van koning Willem I.
Destijds zijn de Vlamingen meer met de Walen gaan optrekken en is het Vlaams steeds meer verfranst, waardoor woorden als 'camion' (vrachtwagen) deel zijn gaan uitmaken van de Vlaamse taal.
Dus hoewel het Vlaams officieel een dialect is, wordt het beschouwd als een aparte taal, omdat het over de landsgrenzen heen gesproken wordt.
Hetzelfde is in feite aan de hand met het Frans wat in franstalig Canada gesproken wordt of het Nederlands in Zuid-Afrika.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is een makkelijk, vlaams is een dialect