Wie heeft bewezen tips voor pubers in het HAVO/VWO voor omgang met klasgenoten?

Spanningsveld - bij de groep horen / zelfstandigheid bewaren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is fijn om bij een groep te horen, maar een eigen maatje hebben is vaak ook erg fijn. Samen sta je sterk.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat ik heb gedaan is me eerst een beetje aan de rest aangepast, een groepje gezocht met mensen waarvan ik dacht dat ze wel bij me zouden passen. Ik heb een beetje gedaan wat zij deden alleen natuurlijk als me er zelf goed bij voelde.. Na een tijd leer je elkaar beter kennen en is het gemakkelijker om jezelf te zijn. Iedereen zegt altijd, je moet jezelf zijn, dat is zeker zo. Maar ik vond het gemakkelijker om eerst te kijken hoe iedereen zich gedroeg en dan mijn weg te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar wat zijn de gouden tips om jezelf te blijven maar ook bij een groep te horen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de aanvulling

Andere antwoorden (2)

ik zit op het havo/vwo in klas 2
ik ben best wel populair geworden door met meer mensen te praten en je moet vooral jezelf zijn en niet verhalen verzinnen om stoer te doen want dat is absoluut niet cool....je moet ook veel over jezelf vertellen dan vinden mensen je leuk...1TIP word geen meeloper.
en kleed je goed aan dus niet elke week dezelfde shirt ofso aandoen..varieer elke dag van kleding.

hoop dat het werkt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf zijn is heel belangrijk.

Bij een groep horen of passen is zo goed als essentieel. Er zijn altijd diverse groepen in een klas die vrienden worden. Als jij die ene bent die nergens bij hoort, dan ben je helaas kwetsbaar voor pesterijen en uitsluiting. Ik weet er helaas alles van. Ik ben nu 30 en denk nog wel eens terug aan mijn 'fijne' middelbare schoolperiode...