Wat is de diepere oorzaak van de "neolithische revolutie" zo'n 6000 jaar geleden in Nederland ?

Vanaf ca. 4000 jaar voor Chr. gingen de toenmalige nomadische jagers/verzamelaars in ons land zich vrij snel settelen als boer. Ze gingen boerderijen bouwen, domesticeerden vee en bedreven landbouw. En in Drenthe gingen ze hunebedden bouwen. Heeft iemand een idee waarom? Jagen, vissen en voedsel verzamelen is een relaxter bestaan dan de sores van landbouw, veeteelt en boerderijen bouwen lijkt mij. Toch ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Mwah, ik denk dat jij het jagen vissen en voedsel verzamelen nogal romantiseert. Het is natuurlijk compleet zonder zekerheid, soms neem je genoeg vlees voor een week mee naar huis, soms niks. En soms groeien er in een bepaald jaar bergen eetbare planten en andere jaren zul je het moeten doen met een paar besjes. Als dat dan net valt op het moment dat jij daar zit met een stel jonge kinderen met honger gaat het avontuur van jagen en verzamelen er snel af.. Dan is landbouw toch ineens wel handig, het kan dan wel mislukken, maar je kunt wel meer beslissen wat en hoeveel er ergens groeit. Verder kun je met veeteelt zelf beslissen wanneer je een dier doodmaakt, liefst nadat ie eerst wat nakomelingen op de wereld heeft gezet, zo kun je veel beter doseren. Kortom, ik denk dat het zorgde voor een overvloedigere, meer constante stroom waarin het eten binnenkwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Zekerheid boven afhankelijkheid van de grillige omstandigheden. Maar ik den dat er nóg iets speelt: aanzien en prestige. Als boer bouw je bezit op: huis, vee, graan in de schuur enz. Daarbij vergeleken zijn nomaden landlopers.

Andere antwoorden (2)

Rik Smits behandelt deze vraag in zijn boek "Dageraad". Zijn theorie is dat men er bij toeval de relatie tussen zaad en graan ontdekte, waardoor men het eigen voedsel kon verbouwen. Een aantal mensen heeft zich hier op toegelegd, anderen bleven jagen.
Door de ontwikkeling van de landbouw is ook de taal en de handel ontstaan, aldus Rik Smits. Zo is het schrift o.a. ontstaan doordat men een boekhouding nodig had voor de handel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar geloof ik niet zo in; de taal bestond al eeuwen vóór de neolithitisering en het schrift leerden onze voorouders hier van de romeinen.
Ik denk de zekere factor.
Een nomadisch bestaan kwam voort uit een noodzaak.
En wat is er makkelijker; tien appelbomen in je tuin die je een beetje moet snoeien of dagelijks naar de supermarkt?