Wat is inductie? In de filosofische zin van het woord...

iets met denkwijzen of manieren van denken, waarnemen, zekerheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Met inductie wordt, zowel in de huidige filosofische als in de wetenschappelijke betekenis een manier van redeneren bedoeld, die dient als bewijstechniek. Bij inductief redeneren komt men tot een algemene regel, generalisatie geheten, op grond van een aantal specifieke waarnemingen. Hierbij probeert men tot een zo algemeen mogelijke regel te komen. Te denken valt aan wetten in juridische en natuurkundige zin en spraakkunstregels in de taalkunde.

Een voorbeeld van inductie is de beroemde hypothese ‘alle raven zijn zwart’. Deze conclusie komt voort uit een groot aantal waarnemingen van zwarte raven, zonder daarbij één enkele witte raaf te observeren. De conclusies die volgen uit een inductieve redenering waarbij de vertrekpunten (premissen) waar zijn, kunnen waar maar ook onwaar zijn. In dit geval namelijk wanneer we één witte raaf waarnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer iets met een powerpoint: maak een afbeelding met heel veel rode vierkanten (of bloemen, of huizen etc) en in de hoeken van je afbeelding een paar groene vierkanten (of huizen of bloemen). Zorg dat je alleen het binnenste stuk ziet met alleen rode vierkanten en vraag of alle vierkanten rood zijn. Ze zullen met ja beantwoorden. Als je het beeld vergroot zullen ze zien dat er ook groene vierkanten zijn. Dan kom je met het voorbeeld van de raven. Raven zijn bijna altijd zwart maar je hebt albino raven. Kun je zomaar zeggen dat als je in je hele leven alleen maar zwarte raven hebt gezien er ook alleen maar zwarte raven zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de hele pagina gelezen? Onderaan staat nog de tegenhanger: Deductie is de tegenhanger van inductie. Daarbij gaat men van het algemene naar het bijzondere. Op logische wijze wordt dan de conclusie afgeleid uit de gegeven premissen. Uit de premissen ‘alle vogels zijn dieren’ en ‘alle zwanen zijn vogels’ kan worden geconcludeerd dat alle zwanen dieren zijn. Dit is een zogeheten syllogisme, waarin de modus tollens-redenering wordt gebruikt. Dit is een deductief argument: indien de premissen waar zijn, moeten de conclusies noodzakelijkerwijs ook waar zijn. Als men in dit geval de premissen verdedigt en de conclusie verwerpt, is er sprake van een contradictio in terminis ofwel een innerlijke tegenspraak.