Voorbeeldje: KPN pleegt economisch terrorisme door de voorwaarden te veranderen (Hi- prepaid) zonder de cliënten op de hoogte te stellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn terroristische activiteiten (Alle activiteiten die tot doel hebben mensen angst aan te jagen, van het engelse woord terror; De schade zelf is meestal minimaal, maar de effecten op de getroffen bevolking is groot) welke tot doel hebben de economie te schaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorbeeld: een terreurgroep vertelt dat ze sinaasappels van bepaalde herkomst vergiftigd hebben. Het gevolg is dat niemand meer die sinaasappels durft te kopen, waardoor je een economisch gevolg hebt vanwege een (al dan niet uitgevoerde) terroristische daad.

Een ander voorbeeld: alle producten vanuit een bepaald land moeten niet meer worden gekocht omdat in dat land een cartoonist een ongewenste tekening heeft gemaakt. Gevolg: de export van dat land heeft te lijden onder deze boycot, en het volledige volk van dat land wordt daarmee onder druk gezet om er voor te zorgen dat nooit meer zoiets zal gebeuren.

Economisch terrorisme is een (terreur)daad die zich richt puur op de economie. Ik noem het (terreur) omdat het afroepen van een boycot en het vertellen dat je iets hebt gedaan (zonder dat je het doet) geen feitelijke terreur is in de fysieke betekenis. Maar het is wel een handeling die erop gericht is om schade toe te brengen aan anderen.
13 jaar geleden
Alle acties die tot doel hebben de economie te ontwrichten/schade toe te brengen,kun je als ^economisch terrorisme^ bestempelen.

Voorbeelden zouden kunnen zijn: het opblazen van een olie- of gastanker in een drukke (wereld-) haven,het opblazen van strategische spoorlijnen,e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een truck stil op knooppunt Ouderijn en doe een bommelding dat het een truck met explosieven betreft.
Het verkeer in midden nederland zal volkomen vast komen te staan met de grootste files in nederland ooit. De economische gevolgen zijn niet te overzien.
Dat is economische terrorisme.

Je hoeft hiervoor niet eens iets op te blazen of mensen te schaden... alleen het dreigement is al genoeg.

Nu maar hopen dat niemand dit idee in praktijk brengt anders ben ik eerste verdachte ;-)
13 jaar geleden
TNT ontslaat kundige betrouwbare en gespecialiseerde mensen en vervangt hen door (verder goedwillende) mensen die een veel lager loon krijgen omdat ze willen concurreren, de prijs van postzegels gaat echter NIET omlaag.
Ze maken dus misbruik van de economische omstandigheden en komen daarmee weg.
Ik vind dat economisch terrorisme, omdat de gezinnen van deze postbodes in grote onzekerheid komen.
Tevens blijkt dat de postbodes meerwaarde hebben omdat de postbezorging tegenwoordig met grote problemen te kampen heeft en iedereen daar dus min of meer de dupe van is. De "besparingen 'worden besteed aan veel reclames om mensen in hun buurt voor de TNT post te laten bezorgen.
Door de slechte prestaties van dit bedrijf lijden ze naamsverlies....
Wie dit bedacht heeft zie ik als economisch terrorist.....