Is Fantaseren gezond?

Is fantaseren gezond? en zo ja, waneer kan fantaseren nuttig zijn of hoe kan je het nuttig maken?

ik weet het, een rare vraag, maar ik dacht even er aan hoeveel invloed het over de mens zijn ontwikkeling kan hebben, althans voor de mensen die het lezen..
Misschien is het wel handig?

Kay

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nou en of. Het is spelen met de werkelijkheid, ingangen zoeken voor anders omgaan met de werkelijkheid, er iets aan toevoegen. Het is anticiperen op dingen die kunnen gaan gebeuren, dus dan ben je er klaar voor. Het is dromen, verkleuren van het leven van alle dag, waardoor het mooier wordt, of zelfs kan worden.

De mens kan niet zonder fantasie. Zonder fantasie geen vooruitgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is inderdaad nuttig . denk maar aan wetenschappers. of uitvinders. ze fantaseren vaak uitvindingen. en veel dingen zijn gefantaseerd.
Ik kan geen voorbeeld geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey dat klopt, De gebroeder Wright.
Goed dat je dat zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de eerste startrek serie en wat er later echt gemaakt is, de mobiele telefoon is het beste voorbeeld.
Ik denk dat het afhankelijk is van het onderwerp en de reden die achter het fantaseren schuilt. Een stalker die de ganse dag fantaseert over zijn slachtoffer, voor hem zal zijn fantasie niet gezond zijn. Psychisch niet, lichamelijk niet (want al dat gefantaseer zorgt voor hoge verwachtingen, waarna stress door teleurstelling extra hard aankomt).
Wel kan ik mij voorstellen dat fantaseren een heel goede afleiding kan zijn van saaie, of zelfs nare situaties. Wanneer je fantaseert over iets fijns, zal dat vast allerlei gelukshormonen losmaken. Ook schijnt het bij hevige traumatische gebeurtenissen, waar niets meer aan te veranderen is, soms gezonder te zijn je er deels voor af te sluiten, via fantaseren bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf - het kan gezond en positief zijn, maar ook ongezond en negatief.
Voorbeeld: je moet morgen solliciteren, en je fantaseert nu over hoe dat gesprek kan gaan, welke vragen je kunt krijgen enzovoorts - dat kan positief zijn omdat je dan beter voorbereid bent/kunt zijn.
Maar je kunt ook steeds fantaseren over wat er allemaal mis kan gaan, en dan is het alleen maar een belemmering voor je en zul je er ongelukkig van worden.
Uitvinders hebben waarschijnlijk eerst vaak gedacht of gefantaseerd over wat ze later maakten, een kunstenaar fantaseert, noem maar op: het kan dus heel nuttig zijn.
(Ook hier geldt: niet alle uitvindingen zijn gunstig, die makers van allerlei wapens hadden van mij wel wat minder fantasie mogen hebben).
Daarnaast: in extreme gevallen kan fantaseren een vorm van ziekte zijn, waarbij mensen compleet verstrikt raken in een fantasiewereld (wat je nogal eens ziet bij die 'Ik ben een kind van beroemdheid X' -verhalen).
Puur voor mezelf: als ik in m'n bed lig en fantaseer dat ik op een duintop zit met de wind in m'n haren en zo lekker in slaap val, vind ik het heel nuttig ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf waarover je fantaseert, maar het heeft denk ik veel invloed over hoe je de wereld inkijkt.
Als je niet kan fantaseren denk ik dat je heel erg moeilijk je jezelf iets kan voorstellen. Als er geen fantasie zou bestaan, dan was het leven -lijkt mij- heel erg saai geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter veel fantasie, dan een fantasieloos leven!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf dat we geboren worden speelt fantasie een een zeer belangrijke rol. Vooral voor onze psychologische ontwikkeling is het belangrijk om je fantasie te prikkelen en bewust waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder fantasie kun je in feite niet eens plannen. Je kunt niet in de toekomst denken en rekening houden met allerlei factoren die nodig zijn voor het plannen.

Zonder fantasie kun je niks nieuws bedenken, hier is immers fantasie voor nodig. Zonder fatasie is er dus geen vooruitgang.

Zonder fantasie zou je ook in je ontwikkeling sterk belemmerd zijn. Zonder fantasie zou je alleen nog maar terug kunnen kijken op de feiten, in het verleden.

Zonder fantasie bestaat er ook geen inzicht. Voor het oplossend vermogen ben je een soort van fantasie nodig.

Zonder fantasie zouden wij hier niet zo hebben gezeten zoals we het nu doen. Wij kunnen niet zonder fantasie. En om uiteindelijk antwoord te geven op de vraag; Ja, fantaseren is kern gezond. Uiteraard zijn er uitzonderingen van ziekelijke gedachtes en dergelijk.