Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Als je door te zwijgen een probleem niet aan de kaak stelt, een oplossing niet geeft, of een misverstand laat bestaan.

Eigenlijk vind ik het sowieso een beetje raar spreekwoord, omdat in heel, heel veel gevallen zwijgen helemaal niet beter is dan spreken. Sterker nog, eigenlijk gaat het hele spreekwoord alleen maar op in een paar gevallen waarin het alleen maar gaat om roddel of insinuaties ; dan kun je beter je mond houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik zeg niks....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mee eens.
Er wordt heel veel onnodig gekletst en onzinnig gebabbeld en geluid geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat ben ik zeker met je eens. Maarja, mensen zijn nu eenmaal communicatieve wezens. En een verjaardagsvisite, pak hem beet, waar iedereen heeft besloten dat zwijgen goud is, lijkt me eigenlijk niet erg gezellig.

Andere antwoorden (11)

Als je door te spreken een misdaad kunt voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +1
Als je buurman z'n kind mishandeld, bij voorbeeld.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Heel vaak.
Zwijgen is lang niet altijd goud en spreken geen zilver.
Het is meer 'aanvoelen', wanneer beter te spreken dan te zwijgen en andersom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geleerd dat hoe minder je je bemoeit(roddelt over anderen) met anderen,hoe minder problemen je hebt en veroorzaakt.
maar even de vraag :by Zwaar criminele activiteiten(en dan bedoel ik alle delicten) lijkt mij.... Verder moet je je lekker met jezelf bemoeien.:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed nadenkt zijn er maar weinig onderwerpen die de moeite van het spreken waard zijn........
Er wordt heel veel onzinnig gekletst en nodeloos gebabbeld.

Er zijn mensen die dat "gezellig" vinden en er zijn mensen die het "belangrijk" vinden voor de communicatie ofzo.

Probeer maar eens een dag niets te zeggen.
Daar worden dagen of weekende voor georganiseerd, waar je dus helemaal niet mag praten.
Voor veel mensen een verademing.

Uitzonderingen blijven er altijd, zoals genoemd,
melden van misstanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zou het zwijgen is zilver spreken is goud moeten zijn. Je kunt beter weten wat en hoe iemand over iets denkt dan dat hij het voor zich houd. (zowel als het positief of negatief zou zijn)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op de meldkamer van de hulpdiensten werkt :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als RK geestelijke je handen niet van kleine kinderen af kunt houden! Het beste is dan om gelijk jhe scheur open te trekken en je zonden te beleiden en dat en plein publique.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal gaat dit niet op. Wel is het zo dat heel soms je beter kan zwijgen, b.v. wanneer je een misdaad hebt begaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In confrontaties met twistzieke mensen is zwijgen goud.
Bij ontmaskeren van twistzieke mensen die zware criminaliteit hebben begaan of criminaliteit waar je weet van hebt is spreken goud.
Er wordt -in het dagelijks leven- wel veel te veel gesproken als er beter gezwegen had kunnen worden en andersom.
"wie zijn broeder/zuster ziet zondigen en hem/haar niet vermaant heeft deel aan deze zonde".
Het vemogen op de juiste momenten te zwijgen of te spreken is een gouden eigenschap, die kostbaar en zeldzaam is.
Misschien vandaar dit spreekwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als speken je inkomstenbron is (nieuwslezer, cabbwewrriwe, zanger etc.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding