Waarom is het zo moeilijk om de waarheid achter het fenomeen UFO te achterhalen?

Waarom lijkt het onmogelijk, alsof er een barrière geplaatst is tussen de mensheid en het fenomeen UFO, om dat laatste te begrijpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

omdat het aktief onderdrukt word word het lastig de zaak goed te onderzoeken.
en overheids instanties doen alsof er niet is en starten ook geen grondige onderzoeken en de onderzoeken die in het verleden gedaan zijn hadden als uitgangspunt''bewijzen da er niets is''en werden door sceptici en uitgevoerd leden die bij dergelijke onderzoeken zich niet willden conformeren aan het van te voren gestelde punt dat er niets is werden verwijderd.radar beelden worden niet vrijgegeven en personeel heeft zwijgplicht de media doen slecht verslag over ufo meldingen die soms door hele steden gedaan worden.
dat maakt maakt het lastig om goed bewijs te verzamen en onderzoek te doen om het fenomeen te verklaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Men wil het verzwijgen om niet voor gek verklaard te worden en de paar mensen waar je het aan vertellen denken dat je gehallucineerd hebt.. iets wat mij nog nog nooit eerder overkomen is en hopelijk ook nooit zal overkomen. Maar wat is het dan kan de vraag worden gesteld. Misschien experimenten met zogezegd "ufovormige" zwevende draaiende dingen van op de aarde. Maar waarom zijn ze dan zo mysterieus en gigantisch snel weg ? Mensen kunnen en willen niet begrijpen wat het ècht moet zijn geweest (als er al iets was) maar verdringen we de mogelijkheid tot of kunnen we met ons menselijk brein niet bevatten dat het eventueel wèl mogelijk zou kunnen zijn... Hopelijk was dit once in a life-time anders mogen ze mij opnemen in de psychiatrie... Dit gezegd zijnde wetende dat ik momenteel niet onder zware drugs of medicatie stond en misschien wel een beetje een speciale maar toch niet ècht abnormaal ben ook denk ik ? Misschien weten ze over duizend(en) jaren meer hierover maar wie zijn dan ZE ?

Andere antwoorden (11)

Volgens mij is er geen barriere. Er worden dingen gezien die mensen niet direct thuis kunnen brengen. Dan komen er mensen die allemaal complot theorien gaan bedenken. Maar ja, een complot theorie is meestal gewoon geen waarheid. Dan kan je wel willen dat in een lab een marsmannetje & vliegende schotel zit, maar als die er niet is, vind je er ook geen informatie over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De barrière die je ziet, zie je wel vaker. Vooral als je probeert een verklaring te bedenken voor iets dat niet bestaat.

In feite jaag je dan een fantoom na.

Je ziet hetzelfde probleem ook op andere gebieden. Steeds wanneer een groep mensen iets *wil* geloven dat simpelweg niet waar is, voelt het voor die groep aan alsof er een barrière is.

Deze mensen dénken dan dus dat iets waar is, en ze interpreteren alle aanwijzingen, hoe miniscuul ook, als ondersteuning van hun visie. Andere uitleggen zien ze niet - ze leiden aan tunnelvisie. Tegenargumenten wuiven ze weg omdat ze die niet belangrijk vinden.

De vele kleine aanwijzingen die - althans, in hun ogen - laten zien dat het fenomeen waarin ze geloven toch echt bestaat, gecombineerd met de onmogelijkheid ooit een echt bewijs te zien, geven ze het gevoel dat er een barrière is.

De enige barrière is hun eigen geloof cq tunnelvisie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik kan me die soort UFO-fanaten goed voor de geest halen. En het is inderdaad te betreuren dat er vaak meer onzin dan zin wordt verspreid over het onderwerp. Maar een UFO is een ongeïdentificeerd vliegend object, en die worden dagelijks waargenomen. Het gaat er dus in eerste instantie niet om ze te identificeren, maar ze waar te nemen. Het is dus ook niet zozeer een kwestie van geloven of ze er zijn, de vele mensen die ze hebben gezien weten zeker dat ze iets hebben gezien dat ze niet konden identificeren.
Kijk, er zijn intussen vele vele beelden te zien op het net die NASA zelf heeft gemaakt in de ruimte, van bolvormige fenomenen, waar zij zelf geen verklaring voor hebben. Bolvormige fenomenen die aan 'onmogelijke' snelheden bewegen, die in staat zijn om aan die snelheid een bocht van 90° te maken, die weg van de aarde of naar de aarde toe vliegen, zelf-lichtgevend zijn, etcetera. Ik vind dat het gerechtvaardigd is om zoiets een ongeïdentificeerd vliegend object te noemen maar het is inderdaad niet evident om te geloven wat je ziet.
Ik raad je graag de 'Secret NASA transmissions, the smoking gun' aan, die je kunt terugvinden op YouTube.
Het beste nog. Laat je niet vangen aan de onzin, en wees nederig genoeg om jezelf de kans te geven bewust te worden van deze dingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad vliegende objecten gezien. Een heleboel bleken achteraf heel goed verklaard te kunnen worden. Van die ballonnen met een kaarsje erin (hoe heten die ook weer) - ongelooflijk hoeveel UFO-meldingen die ballonnen opleveren, ook nu nog! Ook lasershows leveren nog regelmatig UFO-meldingen op. Soms komt er een melding waarvan we niet weten wat het was. Tja, en dan? Moeten we dan, enkel op grond van de zoveelste melding, meteen maar aannemen dat ons hele wereldbeeld verkeerd is? Of kunnen we beter zeggen dat we dit keer gewoon niet weten wat het was? Tenslotte gebeurt het regelmatig dat een café in een klein dorp eens "gek doet" omdat de eigenaar 50 wordt of zo, en zo'n lasershow neerzet zonder dat ze dat netjes aanmelden. Dan krijg je een hoop UFO-meldingen, maar kom je er nooit achter dat die door zo'n lasershow zijn veroorzaakt. Dan blijven nog slechts de lichtbollen over waar piloten wel eens achteraan zijn gevlogen. Tja, ik moet helaas zeggen dat puur een lichtverschijnsel, waarvan we niet weten wat het is, te weinig basis is om een wereldschokkende theorie aan op te hangen. Er gebeuren nog veel dingen in de atmosfeer die we niet begrijpen. Er zijn zelfs bliksemschichten waargenomen waarvan we geen flauw benul hebben hoe die zouden kunnen ontstaan. Toch zijn ze er. Dan lijkt het mij waarschijnlijker, dat we ook bij deze lichtbollen te maken hebben met een heel gewoon natuurverschijnsel, net als die rare bliksemschichten, dat we gewoon nog niet begrijpen. Weet je: als we iets niet weten, laten we dan gewoon eerlijk zeggen dat we het niet weten. Dat is veel bescheidener dan zeggen: we weten het niet, maar we weten het toch wel, het zijn ruimteschepen van Orion!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Als je zegt dat je niet weet wat het was, wat je gezien hebt, dan zeg je dus het zelfde als dat je zegt dat het voor jou een ufo was. En een ufo kan ook best een natuurverschijnsel zijn.
Zolang je niet weet wat het werkelijk was, is het een ufo. Heb zelf een schitterend uitzicht en heb behalve chemtrails nog nooit iets vreemds in de lucht kunnen ontdekken. Geen vliegende schotels,geen lichtbollen en geen ufo`s.
Saaie boel eigenlijk. Maar dat ik ze niet gezien heb, wil niet zeggen dat anderen ze ook niet gezien kunnen hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk, zolang je dan maar accepteert 'zegt dat het een UFO was, en niet meteen de conclusie gaat trekken dat het DUS om buitenaardse bezoekers gaat. Want dat is een gevolgtrekking die je op basis van die gegevens helemaal niet kunt maken, en wetenschappelijk is er zelfs nog geen flintertje dat het ook maar in de verste verste aannemelijk zou maken. Voorlopig volstaat dus de kwalificatie 'onbekend' en kun je met de gegevens die je hebt -ALS je wat hebt, want vaak gaat het om waarnemingen en die zijn buitengewoon onbetrouwbaar onderzoeksmateriaal - aan de slag. Niks meer en niks minder.
Toch grappig dat men zo al duizenden jaren geleden er over nadacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het ontastbaar is en er alleen mensen zijn die zeggen ze gezien te hebben graancirkels en foto's van iets wat misschien op een ufo lijkt en ondanks dat die dingen onverklaarbaar zijn is het bestaan van ufo's niet aantoonbaar en voor veel mensen geldt bewust of onbewust nog steeds dat ze iets pas geloven als het te bewijzen valt en al helemaal bij een voor sommige misschien beangstigend fenomeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straaljagerpiloten hebben er wel eens achteraan gevlogen, maar konden ze niet bijhouden.
Vandaar dat ze de waarheid ook niet konden achterhalen.

Heb je trouwens wel eens nagedacht over de mogelijkheid dat de waarheid al wèl is achterhaald, maar dat men het jou en mij nog niet verteld heeft?
Dat mensen die de waarheid weten, ons in het ongewisse laten? Onmogelijk??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat de term al aangeeft dan het om ongeïdentificeerde vliegend voorwerpen gaat. Om dingen die wel gezien worden, maar waarvan "men" niet weet wat het is.
Daardoor is de fantasie op hol geslagen.
En worden er allerlei fantastische verhalen verzonnen, tot zelfs buitenaardse wezens aan toe.

Het onderzoek van ufowaarnemingen wordt ufologie genoemd. De meeste ufo's blijken later normale natuurverschijnselen of kunstlicht zoals lampen te zijn.

Er is dus in het algemeen niet iets als "de UFO" en er is dus niets om te begrijpen. Behalve dan per waarneming uitzoeken wat het geweest kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote probleem zit hem in de mensen die het "U" gedeelte niet kunnen hebben.

Men ziet iets vliegen, waarvan men niet direct weet wat het is. Dit is de volledige waarheid achter het fenomeen UFO.

Elk van deze dingen die later wel geïdentificeerd zijn, bleken afkomstig van aarde, natuurverschijnselen, heldere planeten, hallucinaties, vervalsing, of andere simpele, niet "buitenaards leven op reis naar de aarde" verklaringen te hebben. Dit zijn de meeste van deze fenomenen, de overgrote meerderheid van de oorspronkelijke UFO's is later naar tevredenheid verklaart met een dergelijke verklaring.

Dit laat nog altijd een kleine minderheid over waar nog altijd geen verklaring voor is. Zolang er geen verklaring voor is, is het OOK onterecht om maar aan te nemen dat het dus van een buitenaardse beschaving afkomstig zou moeten zijn; je hebt hier immers geen argumentatie voor - je weet tenslotte niet wat het is (dat is het "U" gedeelte). Wel blijft het zo, dat elk van deze fenomenen tot op heden die wél verklaard is, op een aardse (of in elk geval lokaal-zonnestelselig) verklaard is. Een blik naar resultaten uit het verleden maakt dus dat het waarschijnlijker gevonden zal worden dat ook de vooralsnog ongeïdentificeerde fenomenen een lokale oorzaak hebben.

Tot het moment dat er eens écht een sterke aanwijzing komt dat een UFO best wel eens van elders kan komen. Maar omdat er tot op heden nog altijd niet is - samenzweringsdenkers en hun altijd spectaculaire claims daargelaten - is er nog geen reden om aan te nemen dat we bezocht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier ´s.
Het valt wel mee met het achterhalen van die waarheid. Er zijn inmiddels genoeg mensen die over hun eigen ervaringen willen vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dit antwoord wil ik UFO even met buitenaardsen verbinden. Ook al weet ik best dat een UFO daar niets mee te maken hoeft te hebben.
Maar ik sta open voor de idee dat er buitenaards leven is wat intelligent genoeg is om de technologie te hebben om hier op aarde te komen van grote afstand. Evenzogoed zegt dat niets. Als ik zeg dat er maar 1 (één) van de miljoenen waarnemingen van UFO's waar hoeft te zijn om het waar te laten zijn, is dat wel zo maar zegt het alweer niets (hoewel ik mezelf zeer aanmatigend zou vinden wanneer ik al die mensen als fantasten zou beschouwen maar goed)
Maar wat me werkelijk aan het denken zet is dat er biljoenen uit wordt gegeven aan parken met zeer geavanceerde apparatuur, om te ontdékken of er misschíén buitenaards leven is. Ja, aan m'n hoela. Ze gaan echt niet zoveel geld uitgeven aan iets waarvan ze niet geloven dat het bestaat. Ik heb ze nog nooit zoveel geld uit zien trekken om te zien of de kerstman bestond, gewoon omdat ze wéten dat hij verzonnen is. De NASA etc. weet echt veel meer over UFO's en buitenaardsen en daarom gaan ze zo'n project aan. In die volgorde en niet andersom. De mogelijkheid bestaat dus inderdaad dat er veel verzwegen wordt of, als ze er niet onderuit komen doordat grote groepen mensen UFO's waarnemingen op hetzelfde tijdstip, die waarnemingen gebagatelliseerd worden. En waarom? Het zal in dat geval weer met macht te maken hebben. Zoals altijd. En als dat zo is dan zullen ze zich verschuilen achter de woorden dat ze de burgers niet nodeloos ongerust willen maken, dus om paniek te voorkomen bij de bevolking. We zullen zien.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - wat dacht je van de andere verklaring voor al dat onderzoek? Gewoon dat we nieuwsgierig zijn of onze ideeën over het ontstaan van leven kloppen, dat we willen weten of er buiten de aarde ook leven is ontstaan? We geven tenslotte ook miljarden uit om te onderzoeken of er bacteriën voorkomen op Mars. We onderzoeken zelfs of die bacteriën misschien vroeger, drie miljard jaar geleden, op Mars leefden. Zoveel geld, voor leven dat ofwel al lang is uitgestorven, ofwel totaal geen technologie heeft omdat het bacterie-achtig is. Dat laat zien dat het om de pure nieuwsgierigheid gaat, om de zuiver wetenschappelijke kennisgaring. Dat wetende, lijkt het mij niet nodig ineens een heel andere verklaring te verzinnen voor iets dat in feite hetzelfde is, maar dan bij andere sterren.
Kristal
13 jaar geleden
Ja, dat is zeker een aanvullende verklaring Cryofiel, ook daar wordt onderzoek naar gedaan. Op deze vraag geef ik echter mijn idee over het mogelijk achterhouden van informatie over UFO's en waarom ik die mogelijkheid wijd open laat.
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor mij staat jouw mogelijkheid wat minder wijd open. Want als je al miljarden uitgeeft aan onderzoek naar bacteriën die heeeeeel misschien een paar miljard jaar hebben geleefd, vind ik het eigenlijk gewoon logisch dat je ook een paar miljard uitgeeft aan de speurtocht naar leven op andere plekken. Het Scheermes, weet je wel... ;-)
Kristal
13 jaar geleden
Hmm, ik ben nog niet zo lang op deze site dat ik je Scheermes ken :-))
Wat bedoel je?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik bedoel het Scheermes van Occam. Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheermes_van_Ockham . Het Scheermes wordt toegepast wanneer voor een bepaald verschijnsel meerdere verklaringen mogelijk zijn. Dat is eigenlijk altijd wel het geval. Voorbeeld uit een andere discussie op GV: Je zit aan het kerstdiner. Je hebt je glas wijn even op de hoek van de tafel gezet om ruimte te hebben voor de saladeschaal. Na het opscheppen van de salade eet je verder; je bent je wijnglas compleet vergeten. Ineens valt het wijnglas op de grond. Vraag: hoe komt dat? Verklaring 1:
Je hebt met je elleboog per ongeluk het wijnglas van tafel gestoten. Je partner, die tegenover je zit, bevestigt dat. Verklaring 2:
Een slechte geest wilde het kerstdiner verstoren. Om jou te pesten heeft hij het wijnglas van tafel geduwd. Verklaring 3:
In de intergalactische oorlog tussen de bewoners van Orion en de bewoners van Arcturus is een Orion-schip zwaar beschadigd geraakt. Daardoor viel het uit de elfde dimensie terug naar onze drie dimensies. Voordat technici het probleem konden oplossen, schampte het schip de aarde. De schokgolf raakte jouw wijnglas, waardoor dat van tafel viel. Al deze drie verklaringen zijn mogelijk. Welke verklaring is het meest waarschijnlijk, en welke is het minst waarschijnlijk? En daarna de vraag die nog belangrijker is: WAAROM is die ene verklaring de meest waarschijnlijke, en de andere de minst waarschijnlijke? Dat is het Scheermes: de verklaring die *alleen* gebruik maakt van dingen die je kunt zien en dingen die we al weten, is het meest waarschijnlijk. De verklaring waarvoor je dingen moet *verzinnen* die we niet kunnen zien (of die we zelfs helemaal niet weten), is minder waarschijnlijk. Hoe meer dingen je moet verzinnen (dus hoe meer dingen je nodig hebt die je niet kunt zien en die niet bekend zijn), hoe onwaarschijnlijker de verklaring. -- Ik hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen.
Kristal
13 jaar geleden
Cryofiel, Je hebt dit heel goed uitgelegd, dank je wel. Ik moest er ook breed om glimlachen, het is een leuk voorbeeld :-)
In dit geval, w.b. de UFO's, kan ik het met je eens zijn wanneer je zegt dat onze menselijke nieuwsgierigheid een reden kan zijn waarom we miljarden en meer uitgeven aan onderzoek naar iets, zegt men, dat misschien niet bestaat. Of ik het daar mee eens ben is niet belangrijk, het is echt een plausibele verklaring. En toch, en daar gaan we :-), mijn intuitie laat me zeer alert zijn. En vertelt me dat het waarschijnlijk is dat men het van hogerhand zou verzwijgen wanneer er contact zou zijn gemaakt met buitenaardsen. (Eigenlijk investeer ik dus energie i.p.v. geld aan iets wat misschien niet eens bestaat. Ik lijk wel een wetenschapper ;-)) )
Cryofiel
13 jaar geleden
En daar zegt mijn gevoel dus iets heel anders. Want: intuïtie kan er compleet naast zitten. Omdat intuïtie te vaak wordt bepaald door een innerlijke wens. Dus pas ik liever het Scheermes toe om tot de meest waarschijnlijke verklaring te komen. Een extra reden om dat te doen, is dat het geloof in buitenaards bezoek leidt tot een heleboel andere vragen - die we alleen kunnen verklaren door dingen aan te nemen die niet zijn gebaseerd op waarneming, en niet zijn gebaseerd op bestaande kennis. Mijn visie is dus, dat het niet-gebruiken van het Scheermes automatisch leidt tot een enorme wildgroei aan speculaties, waarvoor je juist datzelfde Scheermes nodig hebt. Verder zijn de organisaties die je noemt, enorme organisaties, waar honderdduizenden mensen werken. Tel je de geschiedenis mee, dan hebben er in de afgelopen 50 jaar zelfs miljoenen mensen gewerkt. En die zouden allemaal een geheimpje kunnen bewaren? Een geheim dat hen ogenblikkelijk rijk en beroemd zou kunnen maken wanneer ze het zouden verklappen?
Kristal
13 jaar geleden
Ik heb ook de reactie van Karnie erop gelezen en zal zijn links ook nog bekijken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik hoor wel wat je daar vindt. Zelf ben ik niet zo geneigd, een willekeurig youtube-filmpje als bron te accepteren. Als dan in de eerste seconden blijkt dat het om het disclosure-project gaat, een organisatie die al heel vaak onderuit is gehaald, dan voedt dat mijn idee dat het hier een eenzijdig propagandafilmpje betreft. Als ik ooit twee uur de tijd heb, zal ik het misschien wel bekijken.
Kristal
13 jaar geleden
Ja, ik zal nog zien of ik die 2 uur uit ga zitten, de eerste 5 minuten kan je zo al wel overslaan want een of andere acteur doet de inleiding... m.i. niet een erg geloofwaardig persoon, maar ja, zei ik tegen mezelf, even door het amerikaanse heenkijken. Heeft niet veel geholpen tot nu toe :)
De mens heeft de barrière waar je het over hebt, tussen de mens en het fenomeen ufo, zelf geplaatst:

Een ufo is altijd Un-identified, want zodra een ufo "geidentificeerd" (of verklaard) is, dan is het meteen geen ufo meer!

Alle "ufo's" waar al een verklaring voor gevonden is (bv. foutieve waarneming, enz.) die zijn geen ufo's meer!
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja, da's waar...!
misschien omdat er geen eenduidige waarheid is

maw verschillende verschijnselen worden allen onder dezelfde kop UFO gezet en zijn niet te verklaren omdat er geen relatie is

Toegevoegd na 1 minuut:
ik vergis me, er is één relatie: dat allen tot nu toe onverklaarbaar zijn
amigo