Heeft roken een sociale meerwaarde?

Iedereen weet dat roken slecht is voor je lichamelijke gezondheid, maar heeft roken voordelen op sociaal gebied?
Voor mijn gevoel hebben rokers over het algemeen een beter sociaal leven dan niet-rokers. Op plekken waar gerookt wordt lijkt het vaak ook gezelliger te zijn. Even een sigaretje roken met iemand wordt vaak als 'gezellig' ervaren. Mensen zeggen ook weleens dat het een goede manier is om nieuwe mensen te leren kennen op plaatsen waar je nog niemand kent.
Weet iemand of hier weleens onderzoek naar gedaan is, of kan iemand hier zelf wat meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ik kan me voorstellen dat roken je sociale contacten kan geven en dat het als gezellig wordt ervaren. Nu je tegenwoordig buiten moet gaan staan roken leg je namelijk makkelijk contact met mensen die je niet kent die ook buiten staan kou te kleumen. Je zegt dus al makkelijk een openingszin als: Brrr wat is het koud buiten! En zo volgt een gesprekje. Als je niet rookt en buiten staat is het in Nederland niet echt gepast binnen de cultuur om zomaar tegen iemand aan te gaan staan praten over niks. Als je rookt en iemand anders rookt ook en je staat daar naast elkaar kan dit echter wel heel goed.

Ik weet verder niet of er onderzoek naar is gedaan etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet dat je als niet-roker geen sociaal leven kan opbouwen maar het lijkt me moeilijk om een gesprekje aan te knopen met iemand die je niet kent op een plek waar je niemand kent zonder daar een directe aanleiding voor te hebben. Vaak zijn er namelijk ook andere mensen bij waardoor je bijvoorbeeld niet direct tegen iemand durft te praten en het groepje zal ook niet snel een gesprekje beginnen met iemand die ze nog nooit gezien hebben.

Als je rookt ben je vaak 'lid' van de groep die buiten staat en gaat iedereen gewoon met iedereen praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Goeie vraag! Ja, roken heeft voor sommige mensen zeker een sociale meerwaarde. Ik rook zelf niet, maar als ik naar mijn collega kijk, zij is graag goed op de hoogte van alles wat er in het bedrijf gebeurt, tijdens het roken hoort ze alle verhalen en roddels voorbijkomen. Zij heeft ooit een stoppoging gedaan, maar dat is mislukt, omdat het moeilijk is. Ook zou zij nl. het sociale aspect en het missen van alle roddels te veel missen.
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat iedereen vooral rookt vanwege de nieuwtjes, dat is kortzichtig, maar in haar geval is het zeker zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ex roker kan ik bevestigen dat je mensen leert kennen die je anders nooit ontmoet zou hebben. Ben ervan overtuigd dat ik door te roken destijds binnen mijn werkomgeving veel meer mensen heb leren kennen dan dat ik zonder roken had leren kennen. Mensen vanuit alle geledingen binnen de organisatie, van de top tot de onderste regionen. Als je rookt ben je even allemaal alleen maar een roker, en praat je gezellig met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nicotiana tabacum, in vroegere kruidenboeken, gerangschikt onder de naam Petus, werd in de 16e eeuw beschouwd als een van de wonderen van de nieuwe wereld; het zou geneeskrachtige werking bezitten tegen zowat alle kwalen, van kiespijn tot bronchitis; van verstoppingen tot aangezichtspijnen; van zweren tot galstenen. En dan vooral niet te vergeten het veelvuldig voorgeschreven gebruik ervan tijdens de pestepidemie in 1665. Kortom, het gold als een probaat middel voor ouderen zowel als voor jongeren. Dat neemt niet weg dat bvb Dodonaeus wist dat deze plant ook zwaar giftig was. Hij wist dat tabak nauw verwant is aan Bilzenkruid en Wolfskers en noemde hem dan ook Bilzencruydt van Peru.
Nicotiana is dus ooit geneeskruid, genotmiddel, bestrijdingsmiddel en zelfs ritueel religieus kruid geweest. En alhoewel Tabak ook nu nog volop in gebruik is, wordt het kruid vandaag nog door weinigen gewaardeerd. Het kan dus wel degelijk verkeren.

In de loop der geschiedenis heeft roken zich ontwikkeld tot een sociaal gebeuren.
Het roken van pijptabak met gebruikmaking van een waterpijp is in het Midden-Oosten een traditie en het wordt veel gedaan in restaurants en cafés. Voor het roken van marihuana of hasjiesj gebruikt men een bong, een speciaal soort waterpijp.

Voordat je op goede voet kon komen te staan met Indianen moest eerst de vredespijp gerookt worden.
Een vredespijp of calumet is een ceremoniële pijp die door veel indianenvolkeren in de VS wordt gebruikt, traditioneel als symbool van de vrede.
Met vredespijpen rookte men het heilig geachte tabak. Tijdens het vullen van de pijp zei men een gebed in alle vier windrichtingen, maar ook richting moeder aarde en vader hemel. Nadat de pijp gevuld was, werd enig tabak op de aarde gestrooid.
De vredespijp heeft in de Nederlandse taal zijn intrede gedaan. Voorbeelden daarvan zijn:
De bewoners van Nieuw-Nederland en de Indianen roken de vredespijproeren we de oorlogstrom of roken we een vredespijp?

lk jaar kreeg de kasteelheer na afloop van de pluktijd in september de grootste plant van het veld door zijn pachters aangeboden. Hierbij werd door de pachter een versje opgezegd:

Baas hier is de leste plant van Uw land,
’t is niet voor giften of gaven,
Maar om het keelgat te laven,
’t is niet voor mijn alleen,
Maar voor m’n kameraden meteen.

De kasteelheer trakteerde de tabaksboeren dan op een borrel. Je ziet, welke sociale invloed roken heeft en heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die nog nooit heeft gerookt,zal tegen jou zeggen:
"totale onzin"!!!

dus....roken heeft totaal geen meerwaarde aan wat dan ook!!!
(en ik rook zelf...lol)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je meerookt met anderen, dan heeft het inderdaad een sociale meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Niet anders dan de niet-rokers die gezellig in de koffieruimte met elkaar kletsen - terwijl de paffers buiten moeten gaan staan.....
Misschien is het een beetje 'ons-kent-ons' mentaliteit onder rokers onderling? Roken kan zeker iets hebben, maar het kan ook mensen afstoten! Sommige rokers stinken een uur in de wind. Kan me herinneren dat er in een A'dams zwembad ook altijd zo'n bejaarde dame rondzwom. Haar haren bleven droog maar de stank bleef dus ook.....! Ieks! Veel rokers hebben niet in de gaten dat hun kleding alsook lichaam en adem enorm stinken. Dat stoot mensen dan weer af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het roken heeft geen invloed op sociale vaardigheden, dus het zegt niets over het sociaal zijn of kunnen zijn.

op plekken waar je mag roken komen mensen samen met dezelfde behoeften. (het roken) je deelt wat, hoort tot een groep (de rokers) dus dat word al snel als gezelliger ervaren omdat je dingen deelt.
(een cara patiënt zal het bv heel anders zien)

even een sigaretje roken is ook weer het delen van iets. een gesprek is sneller aangeknoopt.

je had ook samen een lollie kunnen nemen, waarschijnlijk heeft dit hetzelfde effect (bv na een etentje.... lekker, ff een lollie, was er echt aan toe. ook hierbij is er een startsein gegeven voor een mogelijk gesprek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt: Voor mijn gevoel hebben rokers over het algemeen een beter sociaal leven dan niet-rokers. Op plekken waar gerookt wordt lijkt het vaak ook gezelliger te zijn.
Ik heb nog nooit wetenschappelijk bewijs hierover gevonden en wat je ziet is een groep die het gezellig lijkt te hebben onder het genot van een sigaret. Op dat moment is het roken een activiteit die mensen samen brengt buiten een cafe. Er zijn veel meer activiteiten die mensen samenbrengen. Voorbeelden zijn sporten in teamverband, een toneelvereniging, kienen, een interactief theaterstuk, een protestmars. Allemaal activiteiten die voor sociaal contact zorgen.
De sigaret is dus echt geen prioriteit om een goed sociaal leven te hebben. Er zijn erg veel kansen om zonder sigaret sociaal en gezellig te zijn.
Om nieuwe mensen te leren kennen, zul je je moeten bewegen in groepen van mensen die je nog niet kent. Kijk naar alle sociale netwerken als LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook etc. Bijna al deze vormen gaan ook zonder sigaret. Het feit dat deze sociale netwerken een belangrijke rol spelen, blijkt wel op het bod wat op Facebook is gedaan en ongetwijfels zullen er onderzoeken op zijn gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurt ook dat je, door te roken, juist niet in contact komt met bepaalde mensen, bijvoorbeeld die mensen die er een afkeer tegen hebben. Een ander voorbeeld is dat terwijl jij buiten het restaurant je sigaretje rookt, binnen aan tafel het gesprek wel doorgaat. Sociale "meerwaarde" zou ik het daarom niet willen noemen, wel dat het een rol kan spelen in sociale omgang in bepaalde situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft dus een sociale meerwaarde voor rokers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn werk moest ik regelmatig naar onze fabriek in noord-frankrijk, daar hadden ze 2 koffie "hokken", roken en niet roken.

Nadat ik 2 x geheel eenzaam mijn koffie had genuttigd in het "niet-roken hok" heb ik eieren voor mijn geld gekozen.

In het "wel-roken" hok kwam iedereen bij elkaar, hoorde je de laatste info en roddels en werden soms belangrijke beslissingen genomen.

Iemand die zou volharden in zijn wens "rookvrij"koffie te drinken zou niet alleen sociale zaken missen maar zelfs werkgerelateerde.
amigo
13 jaar geleden
Naar mijn ervaring heeft roken ergens wel een sociale meerwaarde.
Helaas lukt het me nog niet om te stoppen en dit is ook een reden, ff gezellig een peukje doen is een bepaalde sociale vorm die je als niet roker niet op die manier hebt.
Toen ik een tijdlang gestopt was miste ik deze meerwaarde het meest en niet de nicotine of teer.
Als je nooit gerookt hebt weet je niet wat je "mist" maar heb je dit wel gedaan dan zul je een nieuwe manier van gezelligheid moeten herontdekken denk ik en dat maakt het stoppen ook mede zo moeilijk.