Hoe gaat men in de filosofie om met 'zelfbewustzijn' van een ai ?

Laten we Data uit de TV-serie Star-Trek eens nemen.
Deze robot functioneert volledig als en volwaardig bemanningslid kan op menselijke wijze communiceren, creatief oplossingen denken en met grote vragen zitten.

Toch blijft hij een robot. Biologen zullen geen levende cel in zijn lichaam vinden. Hij leeft biologisch gezien dus niet.

In de serie wordt hij ook (door de meeste mensen én juridisch) als een individu erkend.
Maar dat is een TV-serie... hoe denken echte filosofen hierover ?

Momenteel zien we overal kunstmatige intelligentie opkomen. Hoe zien filosofen dat ?

Wanneer wordt een AI volgens die wetenschap een zelfbewust individu ?
Wordt de Turingtest gehanteerd ? (Naar mijn idee is die technisch te makkelijk tot false positives te verleiden.) Of zijn daar inmiddels andere methoden voor ?

Picture for question
tinus1969
een jaar geleden
‘De wetenschap’ heeft hier vziw geen eenduidig standpunt over; het onderwerp is juist hogelijk controversieel. Het is namelijk niet goed bekend wat bewustzijn IS, en wat daarvoor nodig is.
De Turing Test gaat strikt genomen niet over bewustzijn maar ook intelligentie.
Verder: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/metazoa-is-een-spannend-en-vermakelijk-boek-dat-je-verwondering-over-het-leven-wekt~b77e225a/
SimonV
een jaar geleden
Er bestaat geen consensus onder filosofen over de vraag of machines zelfbewust of bewust kunnen zijn. Sommige filosofen beweren dat machines bewust kunnen zijn als ze dezelfde functionele organisatie hebben als menselijke hersenen. Anderen beweren dat bewustzijn een biologisch fenomeen is dat niet door machines kan worden gerepliceerd. https://www.psychologytoday.com/us/blog/science-and-philosophy/202008/what-does-artificial-intelligence-think-about-consciousness

Geef als eerste antwoord