Is geloven in God een vorm van autosuggestie?

Autosuggestie betekent dat iets werkt omdat men hoopt dat het werkt. Is er onderzoek gedaan naar de relatie geloof en autosuggestie (een sociaalwetenschappelijk praktijkonderzoek, geen religieus literatuuronderzoek)?

Ik heb al wel gevonden dat geloven in een God waarschijnlijk afhangt van de sociaalculturele omgeving en niet van een oergevoel.
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171108092429.htm

6 jaar geleden
6.6K
LeonardN
6 jaar geleden
Er is onderzoek gedaan naar bidden en dat gaf zelf een negatief effect.
http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html
Ivana
6 jaar geleden
LeonardN: Vraagt en gij zult verkrijgen. Klopt en U zal worden opengedaan. Weest volhardend in het gebed.
Ik ben nog nooit voor een dichte deur blijven staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
nu vraag ik jou bij deze ``wie is die god van jou dan, ik kan hem niet ?
waar kom die god van jou dan vandaan ?
zit die God van jou in het brein of ook erbuiten? de neurologische mechanismen die de kiemen van het geloof zaaien dat zijn gewoon onze primitieve beeld denk gedachten gangen geïnterpreteerd door divergerende, associatieve, ruimtelijke denkstijlen die in een onbewuste gedachte toestand voort breng. zoals het dromen en ook het dagdromen. ...........alleen het besluit vormde term woordje van jou god bestaat Uw geheugen is de schatkamer van uw hersenen. Daar liggen alle beelden opgeslagen die aan uw zintuigen zijn gekoppeld. U kunt niet alleen beelden oproepen vanuit uw herinnering, uw hersenen kunnen ze ook verzinnen. Beelden zijn bepalend om iets nieuws te creëren. Verbeelding is een bijzonder effectieve manier om een heel scala aan mogelijkheden voor ogen te krijgen. Uitvinders, wetenschappers, kunstenaars, ondernemers en tal van andere vakmensen geven aan dat ze regelmatig hun fantasie de vrije loop laten om verder te komen. Een beroemd voorbeeld is Albert Einstein. Hij zei ooit dat hij meer heeft gehad aan zijn talent om zich dingen in te beelden, dan aan zijn vermogen om kennis op te nemen. Toen hij zijn relativiteitstheorie ontwikkelde, deed hij dat niet in een laboratorium maar in zijn eigen hoofd. Hij stelde zich voor dat hij op een lichtstraal zat en beeldde zich in welke reis hij ging ondernemen. De resultaten van verbeelding zijn overal om ons heen terug te vinden. We gebruiken onze verbeelding en fantasie bij het koken, maar ook als we een mooi verhaal vertellen, een ontwerp maken of een eigen zaak willen beginnen "Gott ist tot" en dat God vervangen is door een andere entiteit, namelijk wetenschap en door een ander geloof
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Érg interesant punt Simon! Persoonlijk denk ik dat god een vrouw is. Maar of dat dan ook een autosuggestie is omdat dat beter voor mij werkt, is dan weer net de vraag.....

Antwoorden (1)

Hier zal best wel onderzoek naar gedaan zijn, maar ik betwijfel of dit op wetenschappelijke basis gedaan is...wellicht eerder op levensbeschouwelijke- omdat het geen feiten betreft die naar een onomsluitelijke uitkomst kunnen voeren.
Ik kan dus alleen van mijn eigen mening en antwoord uitgaan.

Ik denk dat er wel degelijk een vorm van auto- en zelfsuggestie schuilt in het geloven in God. Feitelijk is hier sprake van indoctrinatie, omdat het kinderen al wordt ingeprent en zij hierin zo opgevoed worden door hun gelovige ouders.
Waarheid en geloof vallen zo samen dankzij de psychosomatische wisselwerking die plaats vindt tussen lichaam en geest en de kracht van autosuggestie.

Zo werkt het nu eenmaal...je kunt jezelf bijv. ziek maken, maar ook beter als je er maar echt en sterk genoeg in gelooft. Denk alleen maar eens aan Placebo's die helpen als je zeker weet dat dit wonderbaarlijke pillen zijn die speciaal voor deze aandoening gemaakt zijn. Vaak werken ze dan ook echt als je dit ook écht gelooft. Je kunt je dus ook beter denken.
Heb je een drukke dag gehad en denkt dat je wel hoofdpijn zult krijgen....dan krijg je ook hoofdpijn als je het zeker weet. De ingebeelde zieke kan zichzelf dus écht ziek maken!

Auto- of zelfsuggestie kan heel krachtig zijn en als je maar sterk genoeg gelooft dat er een god bestaat, kan je er veel positiviteit uit halen als je dit nodig hebt.
Stel je alleen maar eens voor hoe de wereld eruit zou zien, als veel mensen niet zouden geloven dat God hen zal straffen als ze niet volgens zijn geboden zouden leven.
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik ben heel blij dat je geen stelling neemt. We zullen de waarheid tijdens ons leven niet weten, daarom heet het ook "geloof". :)
SimonV
6 jaar geleden
+ Het is weliswaar geen antwoord op m'n onderzoeksvraag, maar wel een overtuigend verhaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
--- Feitelijk is hier sprake van indoctrinatie, omdat het kinderen al wordt ingeprent en zij hierin zo opgevoed worden door hun gelovige ouders.
Waarheid en geloof vallen zo samen dankzij de psychosomatische wisselwerking die plaats vindt tussen lichaam en geest en de kracht van autosuggestie.--- Antw.
Er zijn mensen die op latere leeftijd tot geloof komen, dit heeft niets vandoen met indoctrinatie door gelovige ouders. Heb je er al eens aan gedacht dat schoolgaande kinderen van jongsaf op school worden geïndoctrineerd door het bestaan van Gd in twijfel te trekken of te ontkennen ?
Vooral op universitair niveau ? groet amadeus
LeonardN
6 jaar geleden
Indoctrinatie door iets "in twijfel te trekken"? :D "Vooral op universitair niveau?" Kan je misschien uitleggen wat je bedoelt? Ik ken geen colleges die je moet volgen waarin het bestaan van godheden stelselmatig wordt ontkent. Ook niet op niet-religieuze basisscholen of middelbare scholen. Andersom worden kinderen met religieuze ouders in een soms constante stroom van religie gezet. Overdag naar religieuze school met bidden, bijbellezen. 's avond bidden voor eten, bijbellezen en dan zondags nog naar de kerk bidden en bijbellezen. Op openbare scholen wordt zover ik weet wel lesgegeven over religie, op een christelijke school wordt zelden iets gedaan aan scepsisme/atheïsme.