Hoe kan je met onbekende mensen over privé dingen praten via het weer?

Meestal gaat het over het weer of een hond.

2 jaar geleden
1.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Wat voor gesprek wil je voeren? Over het weer of over privézaken?

Antwoorden (2)

Dat kan heel eenvoudig, bijvoorbeeld zo: 'Vorige week was het ook zo warm/regende het ook zo hard/was het veel beter weer (etc.). Ik moest toen naar het ziekenhuis: ik heb namelijk een ernstige aandoening.' of 'Ik ging toen naar mijn oma. Die heeft het heel moeilijk, want ...' enzovoort.

Of onbekende mensen behoefte hebben om over jouw privé-zaken te horen is overigens maar de vraag.
. . .
Of misschien bedoel je meer: Mijn vader zorgt bij ons thuis altijd voor onweer, maar mijn zus is het zonnetje in huis. Dat soort dingen kan je natuurlijk ook altijd zeggen.
Toegevoegd op 05 juni 2021 08:34: tekst
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Die laatste zin is een belangrijke toevoeging! Ik vraag me ook af wat de vraag achter de vraag van dk is: wil hij/zij meer betekenisvol contact maken, of vooral zijn eigen verhaal kwijt? Hoe "onbekend" zijn de onbekenden met wie, of tegen wie zij wil praten? In welke context: bij de bushalte, op een vereniging, met totaal onbekenden of met kennissen?
Praten over het weer is een graadmeter.
Stel je zet jouw fiets neer bij de supermarkt en naast jou staat ook iemand met de fiets. Je doet jouw fiets op slot, vaak dubbel op slot, je doet het mondkapje om, je pakt een tas uit de fietstas. Naast jou iemand die hetzelfde doet of die inmiddels boodschappen heeft gedaan, Begin je tegen die onbekende over het weer dan zijn er een aantal mogelijkheden. Je krijgt niet of nauwelijks een reactie (want druk, druk of chagrijnig of wantrouwend). Of je krijgt een vriiendelijke reactie. Of je merkt aan de reactie dat een gesprekje er wel in zit.
Als dat laatste het geval is, dan kun je zelf beginnen over wat je bezig houdt - of je kunt vragen hoe het met die ander gaat.
Dan komt vaak een gesprek op gang waarin een van beiden of beiden snel geneigd zijn dingen te zeggen die ze tegen een familielid, een buur, een bekende niet zo gauw zouden zeggen. Vaak zit er ook advies geven of advies vragen achter.
Het is vergelijkbaar met het tijdens een vakantie in het buitenland een gesprek beginnen met een onbekende landgenoot. Dan praat je ook over waar je in Nederland nog nooit met iemand over hebt gesproken - bijv. over je werk, je familie. Want je weet dat het niet herleidbaar terecht komt bij jouw werk of familie.