Hoe weet ik of mijn steekproef representatief is?

Ik heb een enquete gehouden onder de abonnees van een nieuwsbrief (totale grote ongeveer 40.000) en daarvoor heb ik 4000 mensen uitgenodigd (aselect). Mijn respons is n=715 (dus ong 1.8%) en ze hebben iedere vraag volledig ingevuld (tenzij het een ja/nee vraag is en wanneer ze ja invulde, ze nog wat andere vragen kregen).

Maar hoe check ik of deze representatief is? Ik heb gegoogled en een calculator ontdekt, waaruit blijkt dat als ik 95% betrouwbaarheid wil ik een n van 381 moet hebben.

Kan ik hier al uit concluderen dat mijn onderzoek representatief is en de antwoorden op de vragen gelden voor de gehele populatie? Hoe komen ze bij die n?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Representatief waarvoor?
Voor de abonnees van die nieuwsbrief waarschijnlijk wel.
Als je kan aantonen dat degene die antwoorden representatief zijn voor de rest.
Bijvoorbeeld mensen die werkeloos zijn, zullen meer tijd hebben en misschien eerder antwoorden.

Representatief voor Nederland?
Waarschijnlijk niet, je kan ervan uitgaan dat de abonnees niet representatief zijn voor heel Nederland.

Volgens mij is je respons trouwens ~18%
en heb je 1,8% van de populatie te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is 40.000 he? Geen 4000 Goed, je redenatie is volkomen logisch, maar toch wil ik het graag onderbouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt toch 4.000 mensen aangeschreven,
de respons daarop is 715 (18%) (maar ik weet de definities niet precies meer, dus zou best kunnen dat wat jij zegt klopt) sowieso heb je een groot gedeelte van je populatie te pakken, 1,8% is veel, dus statistisch zit het allemaal wel goed.
Hoi,
Dit is een heel net percentage. Of je onderzoek representatief is meestal het beste te bepalen aan de hand van de demografische samenstelling. Misschien is deze bekend van je abonnees. Als deze gevraagd is bij inschrijven voor de nieuwsbrief.
Misschien heb je ook demografische vragen gesteld aan je respondenten.
Als deze bekend zijn dan kun je je data wagen zodat die representatiever wordt.

Ga er maar vanuit dat je onderzoek ondanks het hoge respons cijfer niet representatief is.
Mensen die graag hun zegje willen doen zijn over het algemeen heel tevreden of ontevreden over het onderwerp. De rest kan het niet zoveel schelen, deze grote groep reageert niet.
Tevens zijn er sommige groepen die eerder reageren. Zoals mensen met veel tijd.
Ik zou dit in je verslag niet representatief noemen. Gewoon vermelden dat je een aselecte steekproef van 4000 heb getrokken en dat je een hoog responscijfer van n=715 hebt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen demografische gegevens gevraagd, echter heb ik deze wel aan hun antwoorden gekoppeld naderhand in SPSS. Dingen zoals leeftijd, datum van inschrijven, geslacht en functie. Het is heel specifiek gericht op de ict, dus of het representatief is voor heel Nederland maakt niet echt uit. Ik wil alleen weten of dit representatief is voor mijn doelgroep (zijn die 40.000 mijn "Nederland") Thanks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dat is mooi.
Kijk eerst hoe de gehele populatie is opgebouwd per demografisch item. Bepaal dit percentage ook voor je onderzoek en je kunt bepalen of je onderzoek representatief is.
Voorbeeld. Van de hele populatie is 75% man (30000) en 25% vrouw. (10000). Je respons bestaat voor de helft uit mannen en de helft uit vrouwen dan weet je dat je onderzoek op geslacht niet representatief is.
Bepaal dit voor de belangrijkste items: geslacht, opleiding, leeftijd, functie, regio(?) en je kunt zien hoever je n overeen komt met je populatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, alleen is het probleem daar dat lang niet iedereen die abonnee is die gegevens heeft ingevuld. Als ik zo mag schatten heeft slechts 70% hun geslacht ingevuld, en nog de overige zaken Uit mijn enquete kan ik daardoor ook niet iedereen koppelen aan een geslacht. Ongeveer 90% van de respondenten heb ik weten te koppelen aan een geslacht. De overige demografische gegevens nog minder
Een steekproef controleer je met een andere steekproef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste tip die ik je kan geven, is contact zoeken met een statisticus. Dat lijkt me handiger dan het zelf uitvogelen.

Toegevoegd na 36 seconden:
En je leert er dan nog meer van! Want uit je beschrijving zie ik dat je het interessant vindt.