Waar komen mensenrechten vandaan?

Wie bepaalt ze? Waarom zijn ze er? Maar bovenal: hoe worden ze gevormd, op basis van wat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De mensenrechten zijn het product (opgeheven vingertje) van onze Westerse samenleving die zelf de Aarde onleefbaar maakt met haar consumptiedrang. Dat is natuurlijk wel een beetje jammer voor die anderen, maar daar hebben wij nu eenmaal recht op en zij moeten zich gewoon aan onze regels houden en verder niet zeiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat ze massaal geschonden worden, zijn er regels in het leven geroepen om ze te voorkomen...

Ze zijn op basis van de rechten van de mens opgesteld...

Het is een internationale commissie van wijze mannen die dat opgesteld heeft... Maar het is aan verandering onderhevig... En als wetten aan verandering onderhevig zijn, weet dan dat het niet klopt... Maar het is niet voor jou gemaakt, voor de mens, maar voor een land, zo kan een land laten zien dat het de regels naleeft en daarmee dekken ze zich in...

Denk je dat op een pakje sigaretten staat dat het dodelijk is, dat dat voor de roker bedoeld is? nee hoor dat is voor de maker van het pakje, omdat ze dan kunnen zeggen, eigen schuld, dikke bult... Steek er nog maar een aan...

Zo zit dat en ook met de mensenrechten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag, en misschien krijg je er dan ook 10 punten voor.. LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar kun jij deze drogreden weerleggen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt... :-))
De mensenrechten zijn ontstaan door veel internationale conferenties in voornamelijke Geneve en Marseille waar men een soort ethische filosofische discussies voerde over welke "rechten" de mensen hebben. De waarde die hier hoog worden gehouden. Zijn de waarde die vooral zijn bevochten in de Franse revolutie. Deze werden door intellectuele vroeger besproken in de Franse salons. Hier besproken ze dingen als dat elke mens gelijk is et cetera. Later werden deze ideeën uitgevoerd waardoor moderne democratieën zijn ontstaan. Het eerste verdrag is in Geneve in 1864 getekend. Later zijn er nog meer mensen rechten besproken veel landen hebben deze waarde over genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ben je opzoek naar een meer contract filosofische uitleg?
Ze worden dacht ik door de VN vastgesteld. Het grote voordeel hiervan is dat het dan wel minimaal is (ik zou er vele regels bij willen plaatsen)
maar DIT is zeg maar 'common ground'. Over DEZE vastgesteld rechten is de HELE wereld (vrijwel alle landen zijn lid van de VN) het eens.

En die landen kunnen als overheid dus geen dingen doen tegen hun burgers die tegen deze mensenrechten in druisen zonder tegengas van de rest van de wereld te krijgen. (Dat gebeurt dan ook steeds weer)

Werk in uitvoering: het is het normbesef van de hele mensheid in aanbouw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) werd op 10 december 1948 aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
In deze verklaring zijn de rechten vastgelegd die voor iedereen en altijd gelden: van politieke en burgerrechten, zoals het recht voor je mening uit te komen, tot sociaal-economische rechten als het recht op onderwijs, eten en onderdak.
De lidstaten van de VN hebben zich door ondertekening van het VN-handvest verplicht de Universele Verklaring te respecteren.

Toegevoegd op 25-05-2009 21:58:40
Article 1.
* All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.

Article 2.
* Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.

Article 3.
* Everyone has the right to life, liberty and security of person.

Article 4.
* No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms.

Article 5.
* No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.

Article 6.
* Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law.

Article 7.
* All are equal before the law and are entitled without any discrimination to equal protection of the law. All are entitled to equal protection against any discrimination in violation of this Declaration and against any incitement to such discrimination.

Article 8.
* Everyone has the right to an effective remedy by the competent national tribunals for acts violating the fundamental rights granted him by the constitution or by law.

Article 9.
* No one shall be subjected to arbitrary arrest, detention or exile.

Article 10.
* Everyone is entitled in full equality to a fair and public hearing by an independent and impartial tribunal, in the determination of his rights and obligations and of any criminal charge against him.

en er volgen nog een stuk of 20 punten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de verklaring van de rechten van de mens is volgensmij ontstaan na de franse revolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
wel na de franse revolutie... heel lang erna...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de franse revolutie werd gevochten om de rechten van de mens die daarna opgesteld zijn, komop... dat heb ik geleerd, als ik het fout heb geleerd kan ik daar niks aan doen...
Het klopt dat de mensenrechten in Frankrijk ontstaan zijn en dat ze uit de tijd van de Franse Revolutie komen.
De Franse advocaat Robespierre, die het boegbeeld van de Franse Revolutie genoemd kan worden, heeft voordat hij in 1793 zijn terreurregime oprichtte, meegeschreven aan "Les Droits de l'Homme et du Citoyen".
De huidige mensenrechten zijn inderdaad door de VN opgesteld, maar wel gebaseerd op die van Robespierre.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lange geschiedenis. Zie de link. Eerste rechten zijn al in de oudheid geformuleerd. De moderne mensenrechten komen voort uit de verlichting / het humanisme. Eerste vastlegging van moderne rechten: Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring 1776.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die CGvdB;

De "Rechten Van De Mens" is een stelsel wat uit goede bedoelingen enerzijds en regelzucht anderzijds voorkomt. Op zich is het loffelijk om vast te willen leggen wat de wezenlijke rechten van een mens zijn en daar controle op uit te willen oefenen. Aan de andere kant geef je met het invoeren van regels aan dat de mens in feite niet in staat is deze zaken met goed fatsoen intuïtief te behandelen. Het gevaar zit er bovendien in dat kwaadwillenden zouden kunnen denken dat alles wat niet in de verklaring (ook maar een momentopname) is opgenomen per definitie geoorloofd is.