Aansluitend op het vorige antwoord zegt het vrouwenblad Opzij:

Emancipatie kan betrekking hebben op man-vrouwverhoudingen, maar het kan ook gaan om het toekennen van gelijke rechten aan bijvoorbeeld homoseksuelen, maori’s, joden, moslims of ouderen. Het woord ‘emancipatie’ wordt vaak gebruikt om te pleiten voor gelijke rechten, die dan bijvoorbeeld in de wet zijn vastgelegd. Gelijke rechten hebben betekent echter niet dat er feitelijk ook gelijkheid is bereikt.

In het algemeen staat de term feminisme voor zowel een politieke en sociale beweging als voor een wereldbeschouwing waarin de ongelijke (machts)verhoudingen tussen vrouwen en mannen bekritiseerd wordt, de ervaringen en de cultuur van vrouwen worden geherwaardeerd, en waarin gestreefd wordt naar het doorbreken van traditionele rollenpatronen. Feminisme is minder zakelijk dan emancipatie. Het gaat veeleer om een levenshouding, een actieve poging een stempel te drukken op de strijd voor gelijke rechten en op de eigen positie en die van andere vrouwen.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
beter onderbouwd dan het mijne

Andere antwoorden (5)

Ik zou zeggen feminisme is een stroming om vrouwen koste wat kost hoger op te werken. emancipatie om 2 groeperingen gelijkwaardig te maken.
13 jaar geleden
Emancipatie is gelijkstelling van rassen of groepen.
Feminisme is als vrouw je gelijkwaardig gaan vechten aan de man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feminisme is emancipatie aleen voor vrouwen. In die opzicht is feminisme discriminerend tegen mannen en is dus niet geemancipeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fenminisme duidt op fenimen hetgeen staa voor vrouwelijk.
Emancipatie is het streven naar een gelijke behandeling op grond van gelijke rechten onder gelijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emancipatie is het streven van achtergestelde groepen naar gelijkberechtiging b.v. katholieken, vrouwen, homosexuelen. Feminisme is een ideologische stroming die ervan uit dat we in een mannenwereld leven met mannelijke maatstaven, etc. Vrouwen zijn zonder dat ze dat behoeven te beseffen onderdrukt.