Hoe ga je het beste om met conflicten op de werkvloer?

Ik mag een plan maken betreft feedback geven op elkaar en ontvangen. Ook een stuk over hantering van conflictsituaties. Ik heb al een aantal boeken, maar extra informatie is welkom. Het is specifiek voor de werkvloer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een goede methode om conflicten te voorkomen is om in teamverband elkaar beter te leren kennen. Dat wil zeggen dat je een hulpmiddel gaat gebruiken zoals bijvoorbeeld het eneagram of de hoeden van Bono of iets dergelijks.
Op een teambijeenkomst (bijvoorbeeld een speciale cursusdag) zorg je ervoor dat mensen elkaar beter leren kennen. Zodat ze elkaar beter leren begrijpen en snappen waarom iemand op een bepaalde manier reageert. Het beste kun je daarvoor een trainer gebruiken (inhuren).

Dit bovenstaande helpt dus om conflicten te voorkomen en daar heb je toch het meeste aan.
Verder is het geven van feedback ook een vaardigheid die geleerd moet worden, dus om daar wat in te oefenen is natuurlijk ook goed.

Zorg in ieder geval voor verankering door dit onderwerp geregeld terug te laten komen. Bijvoorbeeld door samen twee maandelijks in de teambijeenkomsten te bespreken hoe ermee om wordt gegaan.
Anders wordt het zo'n eenmalig ding wat later weer als een pudding inzakt en vergeten wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn vijf manieren waarop je met een conflict om kunt gaan. Dat zijn:

*
aanpassen
*
vermijden
*
vechten
*
samenwerken
*
onderhandelen.

Hier kun je nog meer lezen!
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gebeurd dagelijks bij ons

1.gesprek met de manager onder 4 ogen per persoon allebei

2.later alle 3 bij elkaar

nog geen oplossing moet er eentje naar een andere afdeling.

het is geven en nemen voor allebei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gaan elke 2e maand met alle personeel op de werkvloer om de tafel zitten.
Iedereen kan en mag zijn mening zeggen,of het later wordt uitgevoerd en iedereen zijn afspraken nakomt is een tweede.
Maar het is wel een begin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou je zo gedeisd mogelijk zou ik zeggen. Bemoei je zo weinig mogelijk met conflicten, is het beste advies wat ik je kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een conflict situatie is meestal makkelijk op te lossen als je de persoon apart neemt, en met hem een gesprek aangaat.
Doe dit in een rustige omgeving, met een bakje koffie erbij.
Negen van de tien keer helpt dit.