Heb ieder mens wel eens een Deja vu?

Is er een logische verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al een heel stel vragen gesteld over deja vu's, sommige met een heel aantal antwoorden over hoe de wetenschap het verklaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een antwoord, wel leuk: http://www.youtube.com/watch?v=G2eUopy9sd8&feature=fvw http://www.youtube.com/watch?v=z_KmNZNT5xw

Het beste antwoord

Ik heb dat al heel dikwijls voorgehad.
Echt wel griezelig soms.

Ook met mensen. Soms ontmoet ik mensen waarvan het hoogst onwaarschijnlijk is dat ik ze ooit eerder tegenkwam, maar die van de eerste milliseconde aanvoelen als een goeie vriend (uit een vorig leven?). Dat gaat dan meer over zielsverwanten, maar volgens mij is dat een vorm van déjà-vu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik ken weinig mensen die dat nog nooit gehad hebben, dus ik denk het wel.

Een mogelijke verklaring stamt uit de neurologie. Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen. Hoe ontstaat nu zo'n kortsluiting? Hierover bestaan verschillende speculaties. De Franse psychiater Pierre Janet schreef déjà vu toe aan een stoornis in de visuele perceptie, waarbij een waargenomen prikkel via twee informatiestromen, of kanalen (A en B, bovenste paneel in figuur) de hersenen bereikt. Hierbij treedt er echter een uitsplitsing op tussen beeld A, dat de hersenen het eerst bereikt, en beeld B. De hersenen zullen nu beeld B, dat een fractie van een seconde later arriveert, als bekend categoriseren[1].
Een tweede opvatting komt van Daniel Dennett die meent dat déjà vu berust op een misinterpretatie of stoornis in de hersenen zelf[2] (onderste paneel in figuur). Deze zou een gevolg kunnen zijn van bepaalde farmaca, vermoeidheid of een neurologische stoornis, zoals bijvoorbeeld epilepsie. Een mogelijk gebied waar deze stoornissen kunnen optreden is de hippocampus. Dit gebied (en de omringende slaapkwab) speelt namelijk een belangrijke rol in het herkennen van familiariteit (of: nieuwheid) van objecten en gebeurtenissen. Het spontaan vuren van zenuwcellen in dit gebied zou dan kunnen leiden tot een déjà-vu-beleving. Er is in dit model dus slechts één informatiestroom naar de hersenen nodig, en geen twee informatiestromen of kanalen zoals Janet aannam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens HEEFT wel eens een deja-vu.

Ach en als je er dan vreselijk over verder zou denken, komt er wel een oorzaak boven. Maar we staan er meestal niet zo bij stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deja Vus zijn regelmaat in ieders leven.

elke dag ongeveer 30 deja vu's kan duiden op een aankomende psychose en kan je het beste naar de huisarts gaan.

het meest logische dat er is gevonden is dat je hersenen sneller werken dan je zicht op dat specifiek moment.

normaal als je iets bekijkt worden de beelden eerst opgeslagen in het zicht en daarna in de hersenen.

Bij een deja vu slaan je hersenen het beeld eerst op in je hoofd en daarna pas op je netvlies, waardoor je het gevoel krijgt dit al eens te hebben gedroomd of meegemaakt.

Niet over in zitten, gewoon laten gebeuren en fascineren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens bepaalde dromen die soms veel later letterlijk uitkomen.
Dat geeft inderdaad wel eens een Deja vu gevoel.
Een voorbeeld: Toen ik als 17 jarige jongen ging werken in een bakkerij, en de ruimte zag waarin ik moest werken, herkende ik het direct, tot in details.
Ik had drie maanden terug hierover gedroomd, en het kwam letterlijk zo uit.
Dit zijn zoals ik ze noem, heldere dromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft dat, zonder uitzondering, maar helaas enkelen beseffen zich dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige echte verklaring is de relativiteitstheorie. Google er maar eens op.

Samengevat: Alles wat in het heelal bestaat uit atomen molekulen enz enz. Alles wat je beleeft is allemaal al gebeurt alleen we maken het vertraagt mee. Dus wat er over 100 jaar zal gebeuren is al gebeurt.
Ik weet dat het gek klinkt maar het is een zeer logische theorie. Het klinkt ook gek dat wanneer je naar de zon kijkt en hij zou ontploffen of verdwijnen wij dat pas na 9 minuten zullen waarnemen.
Ik heb dit jaren geleden opgezocht omdat ik ook vaak de ja vu's heb.

Succes! Het vergt tijd om het te begrijpen, maar wanneer je er even tijd voor neemt met een dosis concentratie dan komt het goed.