Wie heeft de namen van de week bedacht?

gewoon waarom heet maandag maandag en dinsdag dinsdag en wie heeft die namen bedacht!! en waarom??
als je antwoord heb zet het dan neer!!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (5)

De origine van de benamingen van de dagen van de week bestaan al duizenden jaren en stammen uit het Sanskrit.Deze betekenissen van de namen van de dagen van de week zijn nog steeds in dezelfde volgorde en betekenis in het Sanskrit terug te vinden.De Babyloniers namen deze benamingen over vanuit de ruilhandel die er veelvuldig plaatsvond. Vanuit de Babyloniers deden de namen ook hun intrede in Europa en de rest van de wereld.Elke dag was gewijd aan een andere godheid/hemellichaam. Het belang van het getal 7 komt ook voor in de Vedische astronomie. Er zijn 7 hemellichamen die overdag zichtbaar kunnen zijn met het blote oog (de zon, de maan en vijf planeten). Deze lichamen worden elk met een godheid geïdentificeerd. Volgens een andere theorie denkt men dat de 7-daagse periode een vereenvoudiging is van een kwart van de maanmaand.

Ook het Oude Testament van de Bijbel laat een week bestaande uit zeven dagen zien. De wereld werd geschapen in zes dagen. Op de zevende dag rustte God uit. In de joodse religie is dat de sabbat. Het christendom nam deze joodse opvatting over, maar verschoof de rustdag van zaterdag naar zondag. Een klein deel van het christendom, de zevendedagsadventisten, bleef daarentegen vasthouden aan de zaterdag als rustdag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De origine van de benamingen van de dagen van de week bestaan al duizenden jaren en stammen uit het Sanskrit.Deze betekenissen van de namen van de dagen van de week zijn nog steeds in dezelfde volgorde en betekenis in het Sanskrit terug te vinden.De Babyloniers namen deze benamingen over vanuit de ruilhandel die er veelvuldig plaatsvond. Vanuit de Babyloniers deden de namen ook hun intrede in Europa en de rest van de wereld.Elke dag was gewijd aan een andere godheid/hemellichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja die klungels kunnen het niet eens in hun eigenwoorden zeggen, of het fatsoen hebben om aan te geven dat ze quoten.
De origine van de benamingen van de dagen van de week bestaan al duizenden jaren en stammen uit het Sanskrit.Deze betekenissen van de namen van de dagen van de week zijn nog steeds in dezelfde volgorde en betekenis in het Sanskrit terug te vinden.De Babyloniers namen deze benamingen over vanuit de ruilhandel die er veelvuldig plaatsvond. Vanuit de Babyloniers deden de namen ook hun intrede in Europa en de rest van de wereld.Elke dag was gewijd aan een andere godheid/hemellichaam. Het belang van het getal 7 komt ook voor in de Vedische astronomie. Er zijn 7 hemellichamen die overdag zichtbaar kunnen zijn met het blote oog (de zon, de maan en vijf planeten). Deze lichamen worden elk met een godheid geïdentificeerd. Volgens een andere theorie denkt men dat de 7-daagse periode een vereenvoudiging is van een kwart van de maanmaand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de bron staat een schema met overzicht per dag. Komt allemaal van Romeinse en Germaanse goden/hemellichamen: Maandag = Maan Zondag = zon Woensdag = god Wodan.... zie bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de debiel die hier -1 voor heeft gegeven mag echt sterven met schimmel in zn aars.
misschien zou je hier eens moeten kijken.