Kunnen ongewervelde dieren als spinnen, pissenbedden, vliegen, mieren, slakken, wormen enz pijn voelen? Ik wil liever niet op ze trappen

Toegevoegd na 6 dagen:
Wormen leg ik zo veel mogelijk aan de kant bij regen maar als het er zoveel zijn is dat bijna niet te doen.
Ik heb ergens gelezen dat ze een bep stuk van hun lijf kunnen missen en toch overleven.
Dat zou suggereren dat ze minder of anders pijn voelen, wie weet hier nog meer over? en over spinnen e.d ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Dat dieren kronkelen zoals mieren of wormen kan toch ook te maken hebben met reflexen doordat ze aangeraakt worden? Dat zegt toch niets over pijn voelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Elk levend wezen kan pijn voelen. Zelfs planten.
Misschien ervaren ze het op een andere manier als wij, maar ze ervaren het wel degelijk.
Iedereen die eens (al dan niet) een mier pijn heeft gedaan kan zien hoe ze lijdend liggen te kronkelen.
Het zijn allemaal organismen, net als wij, die ook maar één keer leven (waarschijnlijk). Waarom zou je dat leven willen beëindigen?

Je moet niet op insecten trappen, net zo min als je op een chihuahua zou trappen.
Dat ze te klein zijn om hun expressie te kunnen herkennen maakt het nog geen minder dier.
Stel je eens voor dat er een reus op ons zou willen trappen, dat is toch ook niet fijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Iedereen die eens (al dan niet *opzettelijk*) een mier pijn heeft gedaan....', bedoelde ik dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar heb je een punt.
Volgens mij kunnen die als mode-item misbruikte, doorgefokte beestjes soms beter uit hun lijden worden verlost voordat hun ogen eruit vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha.
Mijn katten ook. Eentje heeft net een muis opgegeten, en als dát kan, dan past een chihuahua er ook wel in!
Deze vraag is niet met zekerheid te beantwoorden, maar er bestaat alleszins geen eensluidend bewijs dat insecten pijn kunnen voelen zoals wij. Men kan wel zoeken naar gelijkenissen in gedrag en fysiologie tussen mens en
insecten in relatie tot wat wij pijn noemen en als we die (on)gelijkenissen beschouwen, dan is het eerder waarschijnlijk dat insecten géén pijn voelen zoals wij. Wij voelen pijn doordat wij speciale zenuwcellen hebben, de zgn. "nociceptors" die, samen met ons bewustzijn (pijn is erg subjectief en persoonsgbonden), instaan voor het pijngevoel bij schadelijke prikkels. Als deze nociceptors worden uitgeschakeld, bv. door ziekte zoals melaatsheid, of door verdoving, dan voel je geen pijn meer, al kan je soms nog wel voelen (bv. je voelt wel dat iets je raakt, maar niet of die aanraking pijn doet). Insecten blijken echter geen nociceptors te hebben (en of insecten een bewustzijn hebben kan men ook betwijfelen). Bovendien blijken insecten ook weinig of geen "pijngedrag" te vertonen. Bv. als wij ergens pijn hebben, dan zullen we (1) proberen de pijn te neutraliseren (en de wonde te verzorgen) (bv. door te wrijven, de wonde te likken, enz.), (2) soms agressief reageren tegen wie ons pijn doet, (3) geen honger meer hebben en/of stoppen met eten, (4) zeker niet meer paren (hoeveel zin heb je nog als je migraine of buikpijn hebt?), enz. Insecten, daarentegen, vertonen dergelijke gedragingen niet als ze verwond worden, integendeel zelfs, een bidspinkhaanmannetje, zal bv. onverminderd voortgaan met paren als het wijfje zijn kop afbijt, sprinkhanen gaan voort met eten terwijl ze door een rover worden gegrepen, en meer algemeen gaan gewonde insecten meestal gewoon voort met hun activiteiten (voor zover ze nog kunnen natuurlijk). Insecten blijken hun wonden ook niet te "beschermen" of te "verzorgen". Nu zijn er ook wel aanwijzingen dat wanneer insecten worden verwond, er in hun zenuwstelsel stoffen worden vrijgegeven (bepaalde "opioiden") die bij ons geassocieerd zijn met pijn. Die stoffen hebben echter meerdere functies, dus hun aanwezigheid op zich bewijst niet eenduidig dat insecten pijn voelen.

Kortom, er zijn geen harde bewijzen voor de stelling dat insecten pijn zouden kunnen voelen, integendeel, het lijkt waarschijnlijker at ze geen pijn kunnen voelen. Maar écht zeker zijn we daar niet van.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord. +
Ik ben er echter wel van overtuigd dat niet elke soort hetzelfde om hoeft te gaan met impulsen. Daarnaast zullen de (eventuele) pijnimpulsen hoogstwaarschijnlijk verschillen van de onze, dus de reactie erop is eveneens afwijkend. Mensen gaan er vaak vanuit dat ons gedrag de norm is, en dat elk wezen dat zich anders gedraagt aan ons is ondergesteld, maar dat is natuurlijk egocentrische onzin.