Heel lang geleden. Een veelgehoorde theorie over de oorsprong van de handdruk is dat die begon als vredesteken. Door de hand van een ander vast te pakken, liet je zien dat je geen wapen vasthad; door handen te schudden kon je je ervan vergewissen dat je partner geen wapen in zijn mouw had. In de antieke wereld komt de handdruk voor op vazen (vijfde eeuw voor Christus), grafstenen en reliëfs met afbeeldingen van bruiloftstaferelen, goden die afspraken maakten, jonge krijgers die ten strijde trokken en overledenen die net in de onderwereld aankomen. In de literatuur komt de handeling ook voor in de Ilias en de Odyssee.
3 jaar geleden
"De vroegst bekende handdruk werd vereeuwigd rond het jaar 845 voor Christus, op een mozaïek in de oude ruïnestad Nimrud in het huidige Noord-Irak. We zien hoe de Assyrische koning Salmanasser III de Babylonische koning Marduk-Zakir-Sumi I een hand geeft. (…) hier staan twee koningen die willen uitstralen dat ze bevriend zijn. Sindsdien is de handdruk, als teken van verbondenheid, nooit meer weggeweest.", volgens dit artikel https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-schudden-we-elkaar-eigenlijk-de-hand~b4486289/ in de Volkskrant van 15 mei 2017.