Hoeveel geld kreeg een romeinse soldaat in euro's?

een jaar geleden
2.1K
Thecis
een jaar geleden
https://www.vindolanda.com/blog/roman-soldiers-pay#:~:text=Writing%20in%20the%20mid%20second,economic%20circumstances%20of%20the%20time.

Antwoorden (2)

Romeinse auteur, Livius. Op basis van wat hij schreef, is berekend dat een pond zout (destijds zo’n 300 gram) een Romeinse soldaat slechts een twintigste deel van zijn dagloon (!) kostte. Dus omgerekend in euro's is dat 20 x 300 gram = 6 kilo zout per dag. 1 kilo zout kost nu ongeveer 50 cent. Zijn dagloon was dus 3 euro per dag x 30 dagen is een maandloon van afgerond 100 euro
Omgerekend naar toen: 300 gram zout kost nu 15 cent een dagloon was 20 maal deze 15 cent dus het dagloon toen moet ongeveer 3 euro zijn geweest.
Toegevoegd op 8 februari 2023 21:57: tekst
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
ik snap het tot het moment dat je de prijs van zout van tegenwoordig neemt. Wellicht is het beter om de zoutprijs van die tijd te hanteren in vergelijking met de gemiddelde prijs van levensonderhoud. 100 euro per maand voor iets van 2000 jaar geleden (ga ik uit van het west-romeinse rijk) lijkt me waanzinnig veel. Maar daar kan ik mis mee zitten.
ronron1212
een jaar geleden
Je moet de prijs van toen weten en niet die van nu.
erotisi
een jaar geleden
Ja klopt ik heb gemakshalve dezelfde verhouding genomen. Dus met huidig dagloon van 100 euro en 15 cent per 300 gram. Dat is dus geen 20 voud maar 600 voud. Dus of zout was relatief heel duur of het loon was relatief laag.
erotisi
een jaar geleden
Ik gok op het eerste.
Het loon van de gewone soldaat was in 14 na Christus 250 denarii, dat uitbetaald werd in de vorm van een stipendium (beloning) per jaar. Keizer Domitianus verhoogde het bedrag aan het einde van de eerste eeuw naar 300 denarii. Later zou het bedrag verdubbeld worden door Septimius Severus, Caracalla en Maximinus Thrax.

De benaderende waarde die je op die manier aan de verschillende munten kan toekennen, is de volgende:

as = ca. 0,15 euro
sestertius = ca. 0,65 euro
quinarius = ca. 1,30 euro
denarius = ca. 2,60 euro
aureus = ca. 64,8 euro

https://www.google.com/search?q=soldij+romeinse+soldaten&rlz=1C1GCEA_enNL935NL935&oq=soldij+romeinse+soldaa&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30i625.15068j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://oudheid.clubs.nl/nieuws/detail/37992_het-romeinse-muntsysteem
een jaar geleden