Hoe komt het dat we mensen op basis van uiterlijk en gedrag een sexuele voorkeur toeschrijven.

Bij een vreemde die ze op straat tegenkomen bepalen mensen op uiterlijk of deze persoon hetero of homo is.
Is hier een wetenschappelijke verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik ben op straat eerlijk gezegd meestal wel andere dingen aan het doen dan proberen te bepalen of iemand homo- danwel heterosexueel is, maar ALS het al voorkomt, is dat meestal alleen het eerste, en dan alleen omdat het zo vreselijk opvalt in het gedrag, kleding of uiterlijk. Of het (voor)oordeel dan ook klopt ga ik trouwens echt niet controleren ; dat is vaak alleen maar handig als je op zoek bent naar potentiële partners. Als je dan niet weet waar je op moet letten, krijg je nogal vaak het lid op de neus.

Maar in de praktijk zijn sommige mensen er heel goed / getraind in en bakken anderen er niks van. En zelf sta ik ook nog wel eens voor een verrassing wat dat betreft. Goh joh, is die hetero/homo ?? Wist ik helemaal niet. (En dat kan best iemand zijn die ik al een heel tijdje ken trouwens).

Een wetenschappelijke verklaring voor het feit dat we het kunnen zien is natuurlijk dat we in de loop van ons leven leren stereotype gedragingen en kenmerken te herkennen. Op alle gebied trouwens, niet alleen dit. Dat heeft als voordeel dat je ongeveer weet hoe je mensen wel of niet kunt benaderen, dus een sociale functie. Een voruw die haar hele leven zal blijven proberen homo's te versieren, blijft verhipte lang alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit wordt gedaan op grond van ervaring. Iedereen kent wel een paar homosexuele mensen uit zijn directe omgeving of van de televisie. Personen, die qua uiterlijk of qua gedrag overeenkomsten vertonen met deze mensen, wordt al snel dezelfde sexuele voorkeur toegeschreven. Dit hoeft helemaal niet te kloppen, maar vaak blijkt de inschatting toch ook wel juist te zijn.
13 jaar geleden
De mens in nu eenmaal heel visueel ingesteld doordat zijn neus niet zo goed werkt. Daarom deelt hij/zij vreemden in in "hokjes". Dat geldt dus niet alleen voor sexuele voorkeur maar ook iedere eigenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is geen wetenschappelijke verklaring voor en het is ook heel raar gedrag.

Ik weet niet wie dat doen, maar over het algemeen niet "mensen" in het algemeen.

Het is kortzichtig en generaliserend en het slaat helemaal nergens op.

Het is gewoon een gebrek aan wijsheid, een gebrek aan levenservaring, een gebrek aan kennis.

Misschien is er een bepaalde leeftijdsgroep waarin dit soort vooroordelend gedrag wel bestaat,
maar de leren dan wel, op een gegeven moment, mag ik hopen, dat dat nergens op slaat.

Toegevoegd na 55 seconden:
maar DIE leren dan wel, dat het nergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die DaddyRebel;

Mensen zijn vaak nog steeds erg bang (al zullen ze dat niet snel toegeven) voor alles wat 'anders' is en als iemand er anders uit ziet geeft het kennelijk een veilig gevoel dat je zo iemand een labeltje kunt opplakken. Mensen streven naar zwart/witte keuzes, dat lijkt me een psychologische en dus wetenschappelijke verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van het type 'nicht' die de geaardheid wel erg gedreven tot uiting brengt, denk ik dat je het in het algemeen kunt zien als groepsgedrag en de behoefte ergens wel of niet bij te horen of je te profileren, te onderscheiden, of tegen af te zetten.
Naar groepsgedrag en dat wat mensen drijft zijn binnen de psychologie en sociologie ongetwijfeld vele onderzoeken gedaan, die op internet te vinden zijn.

Mensen zijn in het algemeen geneigd zich te gedragen, te uiten, of te kleden conform de normen van de groep waar ze graag bij willen, of zouden willen horen. Of juist niet.
Hier wordt voor hen b.v. status of een bepaalde 'persoonlijkheid' of levensstijl of overtuiging aan ontleent of bevestigd.
Of dit nu een sexuele voorkeur, trendy Scooter in de PC-Hooftstraat, Porsche of modieuze Sneaker is, maakt volgens mij niet zoveel uit.

Als er commentaar is op bepaalde groepen vreemden -ongeacht de geaardheid- zal dit veelal gebaseerd zijn op onbegrip, onwetendheid, ontkenning, onderkenning, afgunst, of juist (onbewust) verlangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we maar al te graag mensen in een hokje plaatsen.
Dat je het juist NIET zou kunnen zien, vinden vele mensen maar eng en raar, en dat heeft weer te maken met angst voor het 'onbekende'.

Er zijn genoeg vrouwelijke mannen die gewoon hetero zijn, maar toevallig wat vrouwelijk overkomen.
En vergis je ook niet in de echte macho's, die hartstikke homo zijn.
Ook zijn er veel homo's, waarvan je het echt nooit gedacht had.
Neem nou bijv. een Jan de Hoop van het RTL ontbijtnieuws...

Kortom: Wat zou het lekker 'veilig' zijn om 'de homo' te herkennen! Dus doen we voor het gemak maar alsof dat ook het geval is.
Het tegendeel is echter waar.