Bestaat er een cultuur in pre stadium zonder religie?

Een fundamenteel aspect wat mensen bij elkaar houdt is religie. Kan een cultuur of samenleving zich ook ontwikkelen in een pre stadium met een wetteloos en geheel atheïstisch concept? Dus zonder hogere macht? Zoja, hoor ik graag voorbeelden.
Ik zou zo¨n cultuur bewonderen, mensen zijn slechtgelovig over het algemeen en nemen alleen iets aan wat boven hun staat en niet van gelijkwaardige waren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
esth0r
11 jaar geleden
ik denk het niet, de meeste sulturele verschijnselen ontstaan toch zeker uit een diep vertrouwen/geloof in iets, ik denk dat er zeker geen cultuur ontstaan is uit een monotheistisch geloof/
esth0r
11 jaar geleden
correctie: ik denk dat veel van de dingen die wij als cultuur zien juist ontstaan zijn uit monotheisme.
(ik raakte eventjes afgeleid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant , nee het lijkt me niet . Maar als mens :) zoek je altijd een mogelijke uitzondering :) De hedendaagse stadscultuur zit er wel tegen aan in bepaalde kringen (scenes) en dat wetteloosheid ja men doet iets niet omdat je het zelf niet oke vind . Of juist anders om ,veel gedachten over meer vrijheid over seks , zelf het moment van overlijden bepalen enz ja de moderne mens zit mogelijk in een pre stadium zonder religie :) worden situatie's eerst nog als wetteloosheid gezien en naderhand langzaam door de wet ook mogelijk gemaakt zoals het bijv het homo huwelijk , abortus . Ja dat gaat tegen de religie cultuur in en ja nog vele andere dingen die wij nu normaal vinden werden tot voor kort nog zelfs door de wet verboden .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je hebt gelijk, het is een lastig onderwerp :) Als je atheïstisch bent, ben je bewust dat er goden zijn, maar kies je ervoor om het niet te geloven.
Als god of goden ter oorzaak liggen van een religie dan moet het atheïsme het gevolg zijn? Ik doel met name op een andere oorzaak.
Ik kan helaas geen ander woord vinden, komt door de vraag. Heiden is ook niet helemaal gepast geloof ik?
Misschien is ''leeg'' een beter woord? :)
archeologisch bewijs hiervoor vinden zal ook niet mogelijk zijn denk ik, want als er een schrift was geweest die zou zeggen; ''wij zijn niet gelovig!!!'', bevestigt dat de onderscheiding dat het er al was... Ik doelde meer vanuit een antropologisch inzicht.. Of het mogelijk ''zou kunnen zijn'' zonder religie een samenleving/cultuur op te bouwen in de overgangsperiode van jager verzamelaars naar nederzettingen en dus samenlevingen ontwikkelden?
En dan met de kennis en je kunnen plaatsen van de uit die tijd afkomstige gedrag... :)

Het beste antwoord

Nee en ja.
Religie is (van origine) wat mensen geloven bij gebrek aan kennis, en hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe gebrekkiger de kennis, dus hoe groter de rol van 'religie'.

Dat hoeft echter niet altijd een almachtige oppermacht te zijn ; dat concept is zelfs vrij nieuw, in de geschiedenis van de mensheid. Aanvankelijk geloofden mensen vooral in de natuur / aarde en haar scheppingskracht als bron van alle leven (alsook eindbestemming). Pas in een latere fase komt daar personalisatie bij kijken (meerdere goden-systeem), en het idee van één mulfifuntionele God van alles, die zich ook nog met de levens van mensen persoonlijk bezighoudt is als concept nog maar een paar duizend jaar oud.

Maar een cultuur of samenleving vanuit totale onwetendheid zonder enige vorm van mythisch denken, rituelen, spiritualiteit (die eigenlijk elk mens is aangeboren, OOK niet-gelovigen), geloof of bijgeloof is ondenkbaar. Het zit nu eenmaal in de aard van het beestje overal een verklaring voor te willen hebben, en als die er niet is, bedenken we er één. Alsook om overal verbanden in te zien, ook als die er niet zijn. (Tussen dansen en regen bijvoorbeeld, of offeren en een goede oogst, of bidden en voorspoed).

Een samenleving zonder enige vorm van religie maar ook zonder enige vorm van wetten (die niets meer of minder zijn dan op papier gezette afspraken om een grote groep voor iedereen leefbaar te houden) vraagt om een dermate hoge mate van beschaving, opleiding, kennis, inzicht en verdraagzaamheid, dat dat honderden, zoniet duizenden jaren scholing en ontwikkeling vergt, en als je ziet hoe gigantisch ver we daar nu nog van verwijderd zijn zie ik het er eerlijk gezegd ook niet van komen.

De enige uitzondering die ik ken is wellicht het Bhoeddisme ; dat gelooft niet in een Goddelijke, persoonlijke macht, maar wel weer in een hiernamaals en een onwetenschappelijk concept als reincarnatie. Geen klassieke religie dus, maar zeker niet 'religie-loos'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een vooroordelen.. religie is een gebrek aan kennis.
ongelofelijk veel grote geleerden zijn of waren gelovig.
het grootste gedeelte van de wereld bevolking is gelovig.
Verder zijn mensen met een geloof wel degelijk gelukkiger dan mensen zonder geloof.
Erg denigreren stukje tekst heeft u in ieder geval neergezet.
Het is in iederegeval duidelijk dat u er niet al te veel van af weet en er des te meer tegen heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het uitsluitend over het ONTSTAAN van religie , niet over de huidige status quo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ummi, eerder uit jouw letters gevormde woorden klinken vooroordelen.
Atheïstische mensen kan je niet een hokje plaatsen door te zeggen dat ze minder gelukkig zijn, dat is ieder mens voor zich en onafhankelijk of hij/zij gelooft of niet.
Atheïsme is een tegenwicht van het geloof en dus een gevolg. Men kiest bewust voor deze richting en is dus een keuze. Tegenwoordig is de beinvloeding van de wetenschap hier de hoofdoorzaak van. Zoals de vraag ook luidt...Het geloof heeft zeker goede aspecten, zonder dat, en de tolerantie van het tegenwoordige geloof, zou onze samenleving waarschijnlijk niet zo bestaan. We moeten het geloof koesteren want dat zijn onze kenmerken van onze cultuur van de afgelopen 2100 jaar :) Als je beter leest bedoelt ze de ''ontwikkeling'' ervan :) Kennis vergaart zich met de jaren, en duizenden jaren geleden, was er gebrek aan kennis en gebrek aan bijbelse verhalen. En daarvoor was er weer gebrek aan schrift etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, Angelikaaa ;) .
Met eén kanttekening : atheisme is geen bewuste keuze ; dat is wat er overblijft als je merkt dat je absoluut niet gelooft in enig hoge macht of vorm van hiernamaals zoals die door mensen is bedacht. Het is geen geloof met eigen mythes en rituelen ofzo. Moreel / ideologisch zijn veel atheisten humanisten. Dat gelovigen gelukkiger zijn dan ongelovigen is trouwens de meest aperte nonsens die ik ooit gelezen heb. Hooguit mensen die nog twijfelen maar het hun opgedrongen geloof niet meer kunnen accepteren zouden daar (tijdelijk) van in de war kunnen raken, of problemen krijgen met hun (fanatiek gelovige) omgeving ; daar wordt je ongetwijfeld niet gelukkig van. Overigens ontken ik zeker niet dat religie binnen een samenleving een zeer belangrijke, bindende en troostende rol kan spelen en bijzonder belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van diverse culturen. Jammer genoeg is de tolerantie van sommige gelovigen naar andersdenkenden (of ze nu iets anders geloven of niets) zo verschrikkelijk laag. Maar dat is een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het niet zo dat je ''kiest'' of ''niet kiest'' in een heilig geschrift te geloven?
Er spelen vaak instinctieve rollen, die je gewaar worden van de overtuiging, het gevoel wat niet in woorden te omschrijven is. Het heeft geen toegevoegde waarde. Dat is inderdaad geen keuze. Je kan God zeggen om te omschrijven dat je iets speciaals gelooft. Maar dit woord had net zo goed Geert kunnnen heten :) Het gevoel is niet te beschrijven van het woord, meer als verduidelijking als informatie voor de ander.
Dat bedoelde je met de 1e alinea hierboven? :)
Zoals christendom, zijn vooral heilige geschriften die zo worden geïnterpreteerd. Dat schriftelijke heeft, lijkt me, toch niks te maken met instinctief gevoel, het beschrijft toch alleen maar een situatie in -woorden- zoals deze wordt opgelegd? En die kan je ''als keus'' verwerpen met bestaande argumenten, en kan dus wel toevoegende waarde hebben. Even op je antwoord,
Boeddhisten hebben heilige schriften van Boeddha, die in staat stelt hoe je tot deze ''individualistische'' inzichten zou moeten komen. Maar dat is toch ook een oplegging?
Boeddha is heilig, en was ooit een mens. Hij ''vertegenwoordigde het Goddelijke'' Dat bevestigt niet de stelling die ik hier boven maakte in de vraagstelling.
Het klopt alleen, dat een individueel kan geloven dat een mens, een leider is, of niet. Maar zodra grote groepen mensen onstaan en dus samenleving ontstaat, moet er een onderwerping plaatsvinden om de chaos op te vangen van ieder individueel denkend en gelovend mens, en zodra er eengezindheid ontstaat wordt het een hechte gemeenschap. En is dus van sociaal belang.Ze interpreteren het dus als goddelijke materie op aarde in een mens, als gevolg van heldenaanbidding, dan zijn mensen geïntrigeerd. Het worden vervolgens legendes. Zegt dus dat cultuur inderdaad afhankelijk is van religie. Een dictatuur zou zonder goddelijke aanbidding, in vroegere tijden dus niet kunnen bestaan zonder religie?
Kijkend naar gesch. zien we wat anders natuurlijk.Tegenwoordig communisme, kapitalisme, directeuren, etc. die grote groepen mensen leiden zonder religieus goddelijk concept, maar dus waarschijnlijk wel voortgekomen is uit religie.

Andere antwoorden (1)

Waar je in deze vraag volgens mij aan voorbij gaat, is dat atheïsme en het geloof in de wetenschap ook een soort religie is. We kunnen op dit moment niet aantonen dat er een god is, maar ook niet dat die er níet is. In onze huidige maatschappij is de wetenschap eigenlijk de hogere macht aangezien de werking daarvan ook door de meeste mensen niet begrepen wordt maar het wel geacht wordt van alles en nog wat te verklaren.

Of een dergelijke cultuur zich zou kunnen ontwikkelen vraag ik me af. Een religie vervult namelijk altijd bepaalde functies, psychologische functies bij de mens zelf en sociologische functies in de samenleving. De functies in de samenleving zou je kunnen vervangen door andere symbolen. Zo werd ten tijde van het fascisme de italiaanse Staat verheven tot symbool en werd het nationalisme een soort religie, compleet met symboliek (vlaggen), erediensten (optochten) en priesters (de bewindslieden). Is dat wat je bedoelt in een cultuur zonder opperwezen? Ik weet wel waar ik de voorkeur aan zou geven...
Of je de psychologische functies van religie in mensen ook kunt vervangen vraag ik me af. Inderdaad in het zoeken van verklaringen, zoals Marleen ook al zegt maar ook in het vervullen van allerlei emotionele behoeften. Veel mensen krijgen hoop en troost vanuit hun religie, vanuit de gedachte dat we als mensen juist nog niet alles weten en kunnen controleren. Zou jij die mensen dat af willen nemen omdat het in jouw ogen kennelijk beter is om zonder oppermacht door het leven te gaan?

Als je voorbeelden zoekt kan ik je aanraden je eens te gaan verdiepen in het communisme en fascisme. Beide bewegingen proberen/hebben geprobeerd om de religie in samenlevingen uit te bannen en te vervangen door een geloof in de Staat (bewust met een hoofdletter). Beide bewegingen zijn daar tevens niet in geslaagd...