Hoe wetenschappelijk is de doomsday clock?

De klok geeft aan hoe dicht de mensheid zich bij een door de mens zelf veroorzaakte wereldwijde ramp zou bevinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Erna55
7 jaar geleden
Hier lees je hoe de klok gezet wordt : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Doemdagklok
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht dat de Doemdagklok maar één keer gezet is, namelijk in 1947. Daarna wordt de tijd alleen maar verzet.

Antwoorden (1)

De doomsday clock kan niet wetenschappelijk worden genoemd.

Ten eerste gaat deze klok er al van uit dat er ooit een ramp zal plaatsvinden die fataal zal zijn voor de mensheid; het enige dat de klok aangeeft, is hoe lang het nog zal duren voordat die ramp plaatsvindt. De klok houdt geen rekening met de mogelijkheid dat zo'n ramp nooit zal plaatsvinden.

Ook kijkt de klok alleen naar menselijke bedreigingen. De kans dat een supervulkaan zal uitbarsten, of de kans dat één supergrote of meerdere heel grote asteroïden zullen inslaan, wordt niet in beschouwing genomen.

Ook de invloed van toevallige gebeurtenissen wordt niet meegenomen. Als voorbeeld: kernwapens zijn natuurlijk gevaarlijk - maar hoe groot is de kans dat een satelliet ten onrechte een kernexplosie detecteert? Dus dat zo'n satelliet zegt dat er ergens kernwapens zijn afgegaan, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is? Die kans hangt af van de stand van de techniek - en die is onbekend voor spionagesatellieten. De kans hangt ook af van het gedrag van de zon, in haar cyclus van ongeveer elf jaar. De klok wordt echter niet met een ritme van elf jaar naar voren en naar achteren gezet.

Kortom, de klok dient slechts als "gevoels-indicator" om een indruk (dus geen meting!) te geven van hoe wij als mensheid bezig zijn. Het gaat slechts om een indruk, een gevoel, en niet om een wetenschappelijke uitkomst.

Toegevoegd na 5 minuten:

Het positieve is dat de klok ons, als mensheid, helpt de eerste stap te maken in een leerproces. Dit is het leerproces dat de volgende stappen volgt:
1.  Onbewust onbekwaam.
2.  Bewust onbekwaam.
3.  Bewust bekwaam.
4.  Onbewust bekwaam.

De klok geeft ons een inzicht, ook al is het nog een beperkt inzicht. Hierdoor gaan we van fase 1 (onbewust onbekwaam) naar fase 2 (bewust onbekwaam). Deze eerste stap is een vereiste om te leren en te verbeteren.

Voor de lezers die bovenstaand leerproces nog niet kennen: zie bijvoorbeeld
http://www.gertjanschop.com/modellen/bekwaamheid_en_bewustheid.html

7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen klok die wordt bijgehouden door een paar doemdenkers hoor!
Maar door wetenschappers verbonden aan de universiteit van Chicago.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze wordt geadviseerd door niet minder dan 18 Nobelprijswinnaars.