Is er sociologisch onderzoek gedaan naar BOM kinderen?

die nu volwassen zijn t.o.v. bijv 2 ouder gezinnen, en wat kwam hieruit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

heb ik niets over kunnen vinden, misschien vind je onderstaande wel interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is mij niet bekend maar het is wel een goed idee. Zal waarschijnlijk niet gebeuren omdat de uitslag (weer) een feministische doctrine zal verwoesten. Feit is namelijk wel dat bij wetenschappelijk (empirisch) onderzoek is aangetoond dat de factor: "eenoudergezin" een risicofactor is voor kindermishandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat geldt zeer beslist niet voor het weloverwogen gekòzen eenoudergezin, Dree.
Overigens ben ik daar ook niet bepaald een voorstander van, een kind heeft twee ouders nodig, maar dan altijd nog liever één die echt wéét waar ze aan begint, dan een die al in een vroeg stadium door d´r man in de steek is gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het BOM moederschap is beslist geen feministische doctrine.
Twee ouders in een stabiele relatie is altijd beter.
Ja, daar is onderzoek naar gedaan.

Of een kind al dan niet door één ouder wordt grootgebracht,
doet er niet toe. Zolang het gezin stabiel is, komt hun ontwikkeling niet in het gedrang. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de universiteit van Ohio.

Een kind wordt beter door twee ouders grootgebracht, zo wordt algemeen gedacht. Het traditionele plaatje zou nog altijd beter werken dan de modernere huishoudens. Het Amerikaanse onderzoek veegt die theorie van tafel. De ontwikkeling bij eenouder- of tweeoudergezinnen blijft hetzelfde, zolang er maar stabiliteit is.

Die stabilteit kan wel in het gedrang komen als het éénoudergezin wisselt van samenstelling. Krijgt de ouder een partner, moet er, volgens onderzoekster Dush, duchtig over al dan niet samenwonen, worden nagedacht. "Zolang je niet zeker weet of je het met een nieuwe partner kan redden, is het beter niet te gaan samenwonen. Kinderen zijn slechter af met teveel veranderingen". Net daardoor zijn scheidingen van getrouwde ouders even funest voor het gedrag en de schoolresultaten van de kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het allerbelangrijkste is voor een kindje...dat er regelmaat is in het gezin...rust is...dus geen keiharde rockmuziek aan de hele dag..om maar wat te noemen....en dat een kindje GEZIEN en GEHOORD wordt...door haar ouder(s). En gezond eten, op tijd naar bed, enzovoort. Maar...nog veel belangrijker...dat ze zich veillig voelen. Dus GEEN angst hebben voor hun ouder(s).
Dat ze slaag krijgen of uitgescholden worden of vernederd ,en public.
En dat er geen spanning in huis hangt en heerst...door ruzies tussen de ouders. Of dat 1 van de ouders zieke handelingen verricht met hun kind. Of een overspannen vader die thuis komt en de hele sfeer verziekt met zijn dominante aanwezigheid. Of een alcoholist als ouder is ook verschrikkelijk. Dan heeft iemand 2 persoonlijkheden...nuchter en dronken. Weet je ook nooit waar je aan toe bent...Als je weet hoeveel kinderen BANG zijn...voor hun ouders.....ga je schrikken.
Twee ouders die constant ruzie hebben en OOK nog bij elkaar blijven voor de kinderen....wie heeft daar nou wat aan...de kinderen dus niets..alleen maar nog meer trauma's. Vaak worden ze er ook nog in betrokken. Zoeken de ouders steun bij hun kind..in een ruzie....omgekeerde wereld lijkt mij. Het kind hoort steun te krijgen van de ouder. Niet andersom. Tenzij ze 18 jaar of ouder is en zelf volwassen genoeg om steun te bieden.
Dus wie is er dan beter af...
2 ouders die er niets van bakken...uitzonderingen daargelaten natuurlijk want die zijn er ook.
OF 1 ouder, die zelf kan en mag beslissen over hoe of wat. Geen ruzie met een partner over de opvoeding.
Heerlijk relaxed.. lijkt me.
Groetjes.