Heeft intelligentie ook te maken met parate kennis?

Mij is opgevallen, dat bij de Nationale IQ test vragen gebruikt worden, die berusten op kennis.

B.v. Agapanthus : ... is als Maori : Mens

Bij dit soort vragen moet je dus een bepaalde parate kennis hebben. Je moet dan dus weten dat een Agapanthus een plant is, anders kun je deze vraag niet zonder gokken goed beantwoorden.

Anders is het bij wiskundige reeksen. Hier moet je een stuk inzicht hebben in het patroon. Je moet het patroon ontdekken, om het volgende getal te kunnen vinden.

B.v. 1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , ...

Naar mijn idee heeft de eerste vraag niet veel met intelligentie te doen, maar is dat ook zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, iedere sukkel kan informatie in het hoofd stampen, dat heeft met intelligentie weinig te maken. IQ speelt wel een rol in het leggen van verbanden bij het leerproces maar in jouw voorbeeld speelt dat absoluut niet. Je hebt dus groot gelijk, die eerste vraag deugt niet.

Intelligentie is, denk ik, vooral verbanden leggen met de parate kennis die je hebt. In jouw voorbeeld moet je dus weten van het bestaan van de voorbeelden in de vraag. Stel dat we een volk zouden vinden dat afgezonderd van de rest van de wereld heeft geleefd, dan kan iemand uit dat volk niets met die opgave. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij minder intelligent is dan iemand die het antwoord wel weet. Terwijl wij, als we een weekje bij dat volk zouden leven, door die mensen als dom gezien kunnen worden, omdat we daar waarschijnlijk weinig kans hebben de omstandigheden om te overleven goed in te schatten

Naar mijn idee, De IQ test, test alleen algemene kennis. Wat je weet door de krant te lezen en het nieuws te kijken etc. Maar intelligentie is een ander verhaal. Het maakt naar mijn idee niet uit wat voor studie je hebt gedaan of wie je bent. Als je op de middelbare school een "laag" niveau doet. Dan heb je minder theorie en meer praktijk. Als je een "hoger" niveau doet heb je meer theorie i.p.v. praktijk. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat voor niveau je doet, je weet allebei evenveel, maar dan over andere dingen. Bij de CITO toets word ook alleen maar getest hoe goed je bent in theorie en niet in praktijk. Met theorie en praktijk bedoel ik Theoretische vakken en praktische vakken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100