Heeft er iemand ervaring met het maken van een sociale kaart (gezondheidszorg)??

Voor school moet ik een sociale kaart maken voor een cliënt. Alle behandelaars en organisaties die contact hebben met deze cliënt moeten in kaart worden gebracht, wie samenwerken, etc.

Ik kan zelf geen goede site vinden met een voorbeeld, en ik snap ook nog niet goed wat het nou precies is.
Kan iemand me hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb voor school ook een sociale kaart moeten. Ik deed het over mijn woonplaats Apeldoorn. Ik zal als ik jou was een niet al te grote stad nemen. Of een deel van een stad, bijvoorbeeld Rotterdam zuid. Ik heb info gewonnen bij mee.nl en de locatie van mee. Succes!

Het beste antwoord

Als iemand beroep wil doen op een organisatie die hulpverlening of dienstverlening aanbiedt, kan die persoon een beroep doen op de "Sociale Kaart." Het is dus een soort landkaart/database, waarin alle organisaties, verenigingen, overheidsdiensten.... zijn gebundeld waarop je een beroep kan doen.

VOORBEELD: (volgens de Belgische gezondheidszorg)

Jantje zit in het middelbaar en kan heel slecht met geld om. Hij belt naar Awel (vrijwilligersorganisatie voor jongeren) om hulp te vragen hoe hij zijn probleem kan oplossen. Daar verwijzen ze hem door naar het CLB (organisatie die leerlingen in het secundair onderwijs begeleiden). Bij het CLB raden ze Jantje aan om naar het OCMW te stappen. (Het OCMW biedt begeleiding en diensten aan aan burgers die het moeilijk hebben of gewoon algemene dienstverlening aan iedere andere burger). Het OCMW biedt Jantje budgetbegeleiding aan. Later, als Jantje afgestudeerd is, raakt bij in diepere schulden, want ondanks de budgetbegeleiding heeft hij nog steeds niet geleerd hoe hij met geld om moet gaan. Hij heeft een immense schuldenberg opgebouwd en zijn situatie is uitzichtloos. Daarom gaat hij terug naar het OCMW. De maatschappelijk werkster verwijst hem door naar een advocaat, want Jantje moet in een collectieve schuldenregeling stappen (dat is een gerechtelijke procedure om mensen met een persoonlijk faillissement en zonder toekomstuitzichten, opnieuw de kans te geven een toekomst te hebben).

Dus, stappenplan

1. Awel
2. CLB
3. OCMW
4. Advocaat

Voor België en Nederland bestaan er websites waarop je alle organisaties kan terugvinden.

België: http://www.desocialekaart.be/zoeken/index.cfm
Nederland: http://www.socialekaartnederland.nl/default.asp