Waarom wordt er zo weinig en slechts door een enkeling ingegrepen,wanneer er gepest wordt op het werk of op school?

Is dit angst om zelf gepest te worden,gemakzucht of iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is vooral een kwestie van reputatie.

Kinderen op school zijn erg gevoelig voor hun positie binnen de groep en triest genoeg geldt dat ook voor volwassenen op de werkvloer.

Wie een drenkeling wilt redden loopt nu eenmaal het risico overboord te slaan en mee te verdrinken. Het schip is de basis voor de pesters, de kolkende zee voor het slachtoffer. Het is dus een keuze tussen veiligheid en moed.

Jammer genoeg zijn er maar weinig mensen die de moed hebben om pesters op de vingers te tikken en slachtoffers uit hun benaderde positie te bevrijden.
Natuurlijk moet er altijd rekening mee worden gehouden dat het niet altijd even gemakkelijk is om partij te kiezen of juist tussen twee partijen in te gaan staan.

Soms is het echter belangrijk om dapperheid te tonen zonder daarvoor beloond te worden. Niet elke vorm van moed wordt immers met eer en respect bekroond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pesten wordt niet seriues genomen men denk dat het geen kwaad kan als iemand gepest wordt
Terwijl er diversen gevallen bekend zijn dat gepeste mensen er onderleiden en zelfs zelfmoord plegen omdat men gepest wordt

Toegevoegd na 2 minuten:
men wil vaak aan de kant van de pester staan omdat men dan erbij hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op school is het van belang dat je erbij hoort... En als je er niet bijhoort, dan wordt je gepest... Dus iedereen zal nog wel een keer extra nadenken om er iets van te zeggen... Velen doen alleen maar mee omdat ze anders al uit de groep vallen... En in die kringen is erbij horen of niet van eminent belang... Het is namelijk zo: I like you, if you like me... en dan moet je dat als volgt vertalen: Ik vindt je leuk als jij op mij lijkt...

De de angst om uit de groep geplaatst te worden weerhoudt bijna iedereen ervan om op te treden, of in te grijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet eens met je stelling. Heb het idee dat er op scholen wel vaak ingegrepen wordt bij pesten. Misschien zelfs té veel.
Al voordat pesten een probleem wordt wordt er ingegrepen, met het resultaat dat de twee betrokkenen allang weer samen door een deur kunnen maar er nog gesprekken gehouden moeten worden om het probleem op te lossen.
Dit uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor veel mensen is het makkelijker om een andere kant op te kijken, om zo te doen of het probleem niet bestaat.
Ontkennen dus.
Door het ontkennen hoeven ze zelf niet in actie te komen.