Op welke manier kan ik het beste mijn tentamen leren?

Het gaat om een tentamen over verschillende sociologen. De toets is in juni, maar moet ik absoluut halen, daarom begin ik nu al.

Hoe kan ik het beste de stof onder de knie krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Met discipline.
Iedere dag een gedeelte.
Vaak herhalen.
Gaan zitten met je vingers in je oren en lezen, lezen.
Zorgen dat je begrijpt wat je leest.
Herhalen.
Je niet laten afleiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je weet dit vast al:

Deel alles in max. 7 delen! (liever 4! nooit meer dan 7)

Leer steeds niet langer dan 2 uur!

Bij alles wat je leert moet je kijken en de tekst zien:
hoeveel thema's //hoeveel hoofdstukken
(het zullen er nooit meer zijn dan 7, ook zij houden zich aan de wet!)

Houdt je aan de thema';s en aan de hoofdstukken

Elke keer wanneer je een key-word (themawoord) ziet:
Zeg alles hardop wat je weet omtrent dit woord!

Vanuit de kern (basis)., steeds meer en meer uitbreiden.
Wat weet ik meer?

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon blokken, vraag maar wederopbouw kindjes hoe dat ging op de mulo en het hbs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wederopbouwkindjes?
Ben ik dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
babyboomers en een beetje daarna
Door de lat niet te hoog te leggen!!!

Als jij jezelf constant gaat concentreren op de gedachte: het moet, het moet, dan gaat het zeker niet lukken.

Neem je studie boeken mee naar het park of bos, en ga lekker in het zonnetje zitten, Telefoon uit. Geniet even van de natuur om je heen en drink uit een fles lekker fris water, wat je van huis hebt meegenomen.

Ga dan lekker ontspannen in je boeken lezen, en maak aantekeningen van de cruciale punten.

Wat je hebt opgeschreven, blijft vaak langer hangen dan hetgeen je slechts gelezen hebt...

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek de sq3r methode op en doe het volgens de wetenschappelijk beste methode van leren... http://www.frontiernet.net/~jlkeefer/sq3r.htm

Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is de lijst met tips.

•Werk op je eigen kamer. Heb je die niet zoek dan een zo rustig mogelijke plek op.
•Kun je nergens een rustige plek vinden: overleg met je mentor of je op school mag werken.
•Kun je geen rustig plekje vinden, dan kun je bv een walkman opzetten of oordopjes indoen om te zorgen dat je niet wordt afgeleid. Let wel op dat de muziek je niet nog meer afleidt.
•Werk slechts een bepaalde periode geconcentreerd door (bv 1 uur). Pauzeer dan bv 10 minuten, maak die pauze niet langer dan je met jezelf afsprak. Na twee keer een uur en een korte pauze neem je iets langer rust. BV 20 minuten. Na drie keer een uur neem je een echte serieuze pauze.
•Ontspan je tussendoor echt: Zonnen, kletspraatje, rondje rennen, lekker muziekje, enz. .Tijdens zó'n pauze verwerken je hersens het geleerde op een onbewuste manier, waardoor je erna weer verder kunt met nieuwe stof.
•Even sportief bewegen in je pauze helpt vaak heel goed tegen (beginnende) spanning. Tenslotte is een belangrijke oorzaak van faalangst juist het gebrek aan de mogelijkheid tot vechten of vluchten, terwijl je daar net voor klaar bent. Lekker afreageren dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door s'morgens als je uit bed komt eerst een kopje koffie te nemen, en dan te gaan leren, in een rustige omgeving.
Je bent dan uitgerust, en je hersenen pikken dan het meeste op.
Dit is uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf altijd eerst de stof gelezen en de belangrijkste dingen onderstreept in het boek. Daarna maakte ik uitreksels ervan. Dit om de lijnen te kunnen vasthouden. Ook kun je dan later makkelijker verbanden leggen en het grote plaatje in de gaten houden. Een dag of twee van te voren las ik de samenvatting nog een keertje of twee door.

Ik zou niet te lang van te voren echt aan de slag gaan, dat blijft toch niet zo goed hangen. Maar de samenvattingen maximaal een week of twee voor je tentamen. Dan ligt het nog vers in je geheugen. Het doorlezen kun je wel al eerder doen.