Is voorjaarsmoeheid en winterdepressie ongeveer hetzelfde?

Heeft het dezelfde symptonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomerdip en herfstblues vergeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit van gehoord zomerdip,wie houdt er nou niet van de warmte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in elk land heb je 5% randdebielen zei helmut kohl altijd

Het beste antwoord

Wat zijn de kenmerken, signalen en symptomen van een voorjaarsmoeheid?
# Concentratie problemen
# Grote behoefte aan extra slaap
# Nergens zin in hebben
# (Vr)Eetbuien hebben, veel trek in koolhydraten en in suiker
# Prikkelbaar, snel geïrriteerd en gefrustreerd zijn, opvliegend
# Groot overheersend somber gevoel
# Uitzonderlijk groot gevoel van vermoeidheid
# Depressief voelen
# Niet helder van geest zijn
# Grote moeite het bed uitkomen
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/30212-voorjaarsmoeheid-voorkomen-en-bestrijden.html

Symptomen winterdepressie
* (Aanhoudende) vermoeidheid.
* Overmatige behoefte aan slaap.
* Somberheid, je depressief voelen.
* Concentratieproblemen.
* Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden.
* Passiviteit, apathie.
* Prikkelbaar, agitatie.
* Toegenomen eetlust (m.n. koolhydraat voedsel als pasta en chocolade)
* Gewichtstoename, soms wel 4 tot 6 kilo.
* Verminderde behoefte aan sex en intimiteit.
* Minder behoefte aan sociale contacten.
http://www.winterdepressiezelftest.nl/winterdepressie.html

Toegevoegd na 1 minuut:
hieruit kun je stellen dat er degelijk overeenkomsten zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is hetzelfde!
Net hoe je het noemen wilt.

Oorzaak: een tijdlang gebrek aan voldoende zonlicht.
Daardoor weinig vitamine D in het lichaam.
Vitamine D: ook wel het ``feel good hormoon`` genoemd.

Een tekort kan dus leiden tot vermoeidheid en sneller geirriteerd raken.

De ene mens is er gevoeliger voor dan de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee zeker niet. De naam zegt het al; moe en depressie.

Voorjaarsmoeheid komt door de overgang van de winter naar de lente. Het weer, maar ook je lichaam is zich aan het voorbereiden op de zomer. Je lichaam houdt een soort grote schoonmaak. Maar ook het feit dat je een tijd lang met weinig zonlicht hebt moeten leven maakt dat je 'moe' wordt.

Een winterdepressie wordt vaak gekoppeld aan een tekort aan (zon)licht. Mensen die hieraan lijden hebben vaak baat bij lichttherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterdepressie heet officieel een depressieve stoornis met seizoenskenmerken. Het gaat dus om een psychiatrische stoornis. Voorjaarsmoeheid is iets wat we allemaal wel een beetje hebben.