Hoe effectief is straf en hoe werkt dit mechanisme?

Ik ben opzoek naar een onderzoek, mag ook in het engels, waarin beschreven is hoe dit mechanisme werkt en waarom het werkt. Dus aannames mogen mits er bronnen bij staan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Punishment_(psychology)

Antwoorden (1)

Straffen kan zeer effectief zijn mits het aan strikte voorwaarden voldoet.
Zo is het van belang dat er altijd en onvermijdelijk op ongewenst gedrag wordt gereageert.
Inconsequent straffen -dus de ene keer wél teageren en de andere keer niet- is niet goed. Hierdoor kan het idee ontstaan dat ongewenst gedrag soms zelfs beloond wordt en men kan het idee krijgen dat het 'toch niet zo erg' was.
Verder moet een sanctie onmiddellijk dus snel op het ongewenste gedrag volgen.
Men mag niet 'vergeten' wat ook alweer niet mocht.

Dit zijn slechts een paar richtlijnen.
In het volgende document staan wetenswaardige onderzoeksgegevens met wetenschappelijke onderbouwing/

www.wodc.nl/images/jv2004-5_artikel%2002_tcm44-58291.pdf