Aanvankelijk waren hoofddeksels een vorm van bescherming tegen de elementen, vallende voorwerpen of verwondingen.
Maar algauw werden hoeden een uitdrukkingsvorm van status, traditie en stijl. Verder hebben ze een belangrijke rol gespeeld in de sociale geschiedenis in de twintigste eeuw. In die eeuw is er veel variatie geweest in hoeden en hebben hoedenmakers hun creativiteit uitgedrukt door ontwerpen aan te passen aan de tijdgeest en de mode. Hoeden zijn de modeaccessoires van de eeuw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

bescherming tegen de zon, een soort 'continue-parasol'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om status vorm te geven

kroon - gedragen door koningen en keizers.
tiara - een kroon, gedragen door de paus.
mijter - gedragen door bisschoppen.
toque - gebruikt door Franse overheidsdienaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bescherming
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn haargrens heeft zich in de loop der jaren aanzienlijk teruggetrokken, als het buiten kouder is draag ik altijd een hoofddeksel tegen de kou.
Als het dan ook nog regent is een hoed erg fijn, door de rand blijft mijn gezicht ook droog.
in de zomer bakt de zon niet zo op mijn schedel als ik een hoed draag (deze is lichter/dunner dan mijn winterversie)
Verder vind ik het er ook leuk uitzien.