In de gewone slaap hebben mensen dromen, nachtmerries en natte dromen. Hebben ze dat ook onder narcose, en merken chirurgen dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Antoni
11 jaar geleden
Leuke vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had wel een droom en wist die nog.

Het beste antwoord

Het komt zeker voor dat mensen dromen als ze onder narcose zijn. Afhankelijk van het soort narcose herinnert 10 tot 40% van de patienten zich dat ze tijdens de narcose gedroomd hebben als je ze dat meteen vraagt als ze wakker geworden zijn. Als je het een uur later vraagt is vrijwel iedereen vergeten dat hij/zij gedroomd heeft.

Het soort dromen (nachtmerrie, leuke droom) en hoe vaak het gebeurt dat mensen dromen, hangt af van het narcosemiddel. Er zijn narcosemiddelen die geassocieerd worden met een relatief hoge droomincidentie

groeten,

Tycho Medewerker Expertise Centrum Biologie

Over natte dromen wordt niets geschreven, ook niet of de chirurg het merkt, maar hij/zij kan het dus wel vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het komt niet vaak voor, maar het is een aantal keer gebeurd dat een patiënt bij een operatie gesprekken kon volgen, hoewel hij onder narcose was. Erg pijnlijk, vooral als die gesprekken gingen over hoe slecht het met de patiënt ging die op het moment onder het mes lag... Kan iemand dromen tijdens bijv. een operatie onder narcose? Tijdens de narcose zijn de verschillende fasen niet te ontdekken. Er is meestal heel weinig hersenactiviteit. Iemand kan dus niet dromen tijdens de narcose.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik snap dat mensen dromen, maar artsen en neurologen beweren dat het niet mogenlijk is te dromen als je onder narcose bent…
11 jaar geleden
Nee hoor, je droomt niet. Narcose is iets heel anders dan slaap, en je hersenen komen niet in de REM-fase (de periodes waarin je droomt). Dat merk je bijvoorbeeld ook als je uit narcose komt: je hebt geen idee hoelang je onder zeil bent geweest, terwijl je dat meestal wel hebt als je wakker wordt na een gewone slaap.
En je hoeft je ZEKER geen zorgen te maken dat de chirurg iets merkt van eventuele dromen. Je krijgt namelijk niet alleen stoffen toegediend die je pijngevoel en bewustzijn uitschakelen, maar ook stoffen wie ervoor zorgen dat je je niet beweegt tijdens de operatie, dus je kunt ook niet mompelen of rare gezichten trekken. ;-)