Ben je zo oud als je je voelt?

Waar ligt de balans zo ongeveer? Doorbreier: kun je van op GV bijvoorbeeld raden hoe oud iemand is? Heb je het wel eens gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Absoluut ben je zo oud als je je voelt. Dat kan per dag, tijdstip verschillen. Ik heb momenten dat ik me 85 voel (dan heb ik vaak wat nare lichamelijke klachten en kom ik niet vooruit), maar ook momenten dat ik me 12 voel, en gewoon weer even terug ga puberen... ;-)
Volgens mij is daar geen balans in, dat ligt aan de omstandigheden. Ik ben echter altijd verbaasd als ik mijn eigen leeftijd ergens moet zeggen. Goh, ben ik al zo oud. Ik kan me nog herinneren dat ik een tiener was en iedereen van die (mijn) leeftijd oud vond... En zo oud voel ik me helemaal niet (meestal). Gemiddeld voel ik me denk ik rond de 20-25 jaar, maar ik heb zeker enorme uitschieters naar boven als mijn bekken of mijn rug niet mee wil werken.

Hier op GV is het wel eens lastig. De kinderen/tiener haal je er wel uit, maar iemand van 25 kan soms een heel wijs antwoord geven, terwijl sommigen van boven de 60 minder intelligente antwoorden geven. Zelfde geldt voor de vragen natuurlijk. Ik kan op GV dus jeugd en volwassenen wel uit elkaar halen. Iemand van boven de 20 stelt zelden de vraag: "Zou hij mij leuk vinden?" ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vind van wel, je voelt je jong gezond en fris maar bent 85, maakt toch niets uit? Leeftijd gaat om tijd en tijd bestaat niet!

En ik denk dat je aan de meeste antwoorden wel kunt zien hoe oud een gver ongeveer is, natuurlijk ook aan de profielfoto's!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sorry. Of je hebt niet goed je best gedaan, of het werkt toch niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En aan jouw antwoord kan ik trouwens zien dat je waarschijnlijk je eigen leeftijd opnoemt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puberteit beiden ?
JA!
Maar door de bank genomen; leeftijd is maar een tijdaanduiding die men gekoppeld heeft aan het persoonlijk welbevinden van de mens. Logisch(?).

Ach, leeftijd geeft herkenbaarheid in tijd maar zegt niets over de lichamelijke en geestelijk gesteldheid van die mens. Leeftijd is hierdoor zeer betrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent precies zo oud als de kalender zegt dat je bent ; zo en zoveel dagen / weken / maanden / jaren na de dag waarop je geboren bent.
Je kunt je op je zestigste wel twintig VOELEN, of tachtig op je dertigste, maar dat betekent niet dat je daardoor een andere leeftijd mag invullen op je paspoort of kaartjes moet weghalen of bijzetten op je taart.

Hoe oud je bent zegt dan ook niets over hoe je je voelt of moet voelen , en al helemaal niet hoe je je moet gedragen (al wordt in de regel bij mensen boven de pakweg 25 volwassen gedrag in de openbare ruimte wel sterk op prijs gesteld). Vandaar het spreekwoord 'je BENT zo oud als je je voelt. Maar je bent natuurlijk helemaal niks, gewoon je leeftijd. Bovendien zijn er eigenlijk geen objectieve criteria van hoe je je op een bepaalde leeftijd moet voelen.

Natuurlijk voelde ik me op mijn zestiende vermoedelijk anders dan nu (al voel ik me totaal niet echt signifikant anders), en zal ik me op mijn zestigste weer anders voelen. Maar welk 'gevoel' bij welke leeftijd 'past', is weer voor iedereen verschillend. We gaan er dus maar van UIT dat ene dagje last van de rug en knieën, bijvoorbeeld, voelt als tachtig, of een dag vol energie als twintig.

Je kunt proberen van mensen te schatten hoe oud ze zijn. Op het oog zit je er dan zelden meer dan 10 jaar naast, maar er zijn uitzonderingen. Uitsluitend op basis van antwoorden inschatten is al lastiger, daar heb je al snel een marge van 20 jaar of meer. Ik geef vast andere antwoorden dan een 13- of 73-jarige, maar met die van een dertig-of vijftigjarige zullen ze maar weinig verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent zo oud als je je voelt is eigenlijk heel raar. Als je twintig bent, weet je helemaal niet hoe iemand van tachtig zich voelt.

Bovendien klint het gelijk heel negatief als iemand van twintig zegt dat hij zich tachtig voelt. We denken dan vaak aan een bejaarde met lichamelijke klachten. Maar iemand van twintig kan zich ook heel goed voelen, met de levenservaring en wijsheid van een tachtig jarige.

Ik ben het met Marleen eens, je bent zo oud als de jaren dat je leeft. Ik kan mij wel dertig voelen op mijn zestigste, maar ook ik zal daardoor echt niet ouder worden dan pak hem beet max. 100 jaar. De gemiddelde leeftijd in Nederland voor vrouwen is 82 en voor mannen rond de 80 geloof ik. Al gaan we ons massaal veel jonger voelen, we worden toch niet ouder.

Wel is het zo, dat mensen die zich doorgaans 'jonger' voelen en dus ook 'jonger' handelen, vaker een gezondere levensstijl op na houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je 35 bent zegt men mag je geen korte rokjes meer aan ,
als je over de 35 bent mag je niet meer naar de discotheek,
als je 40 bent mag je geen lang haar hebben , want dan schrikken ze zo als je je omdraait .
als je over de 40 bent mag je al helemaaal geen kinderen meer , dan moet je oma worden .
als je 40 bent ga je of ben je in de overgang als je een keer ergens je over opwind
als je 40 bent en je het warm heb ,heb je last van opvliegers
kort om wij vrouwen mogen niks meer naarmate we ouder worden , alleen zo jammer dat die mannen niets zonder ons kunnen he !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderdom is met het lichaam verbonden. (lichamelijke groei en verval)

Je geest heeft wel invloed, als je je jong voelt ben je doorgaans gelukkig en flexibel, en dat heeft weer invloed op de materie van het lichaam.

Het lichaam kan dan dus in mindere staat van verval zijn dan gemiddeld bij je kalender leeftijd zou horen. Dan kun je dus eigenlijk wel stellen dat je minder oud bent. Het lichaam krijgt extra energie.

Andersom kan het ook, het leven kan zo zwaar voor je zijn dat de geest voor een versnelde aftakeling van het lichaam zorgt. Er wordt teveel energie aan het lichaam onttrokken.

Ik denk dat het bijna niet te doen is om te raden hoe oud iemand is hier op GV
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent zo oud als je voelt, is een stelling die niet klopt. Je bent zo oud als je bent, je kalenderleeftijd dus. Sommige mensen lijken jonger, anderen ouder dan hun kalenderleeftijd. Als je jonger lijkt dan je kalenderleeftijd voel je ook wel jonger denk ik