Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Historicus staat het volgende over de arbeidsvoorwaarden van een historicus:

"Arbeidsvoorwaarden historicus

Het startsalaris van een Historicus ligt op ongeveer €1850 bruto per maand. Dit kan oplopen tot €3500.

De secundaire arbeidsvoorwaarden van een Historicus zijn sterk afhankelijk van de organisatie waar hij werkzaam is. Een vakantietoeslag en reiskostenvergoeding behoren hier meestal toe."
10 jaar geleden
Als die historicus in het onderwijs gaat werken, kan het nog iets hoger uitpakken dan de euro 3500.- die in een ander antwoord is gegeven. Dat hangt wel af aan wat voor 'soort' groepen onderwijs wordt gegeven. Probleem is, dat geschiedenis geen verplicht examenvak is en dat de 'leukste salarissen' voor leraren verdiend worden in de bovenbouw van Havo/VWO.

Docenten in het voortgezet onderwijs komen in een LB-, LC- of LD-functie waarvoor geldt:

"
- startende docenten beginnen vaak in een LB-functie

- docenten die lesgeven in de onderbouw van het VO of lesgeven op het VMBO zitten relatief vaak in een LB-functie

- docenten die bevoegd lesgeven in de bovenbouw HAVO/VWO zitten relatief vaak in een LC- of LD-functie

- in de Randstad zitten er relatief gezien meer docenten in LC- en LD-functies dan buiten de Randstad. De overheid stelt hier extra geld voor beschikbaar om de Randstad aantrekkelijk te houden voor docenten."

Het eindsalaris van een LB'er is nu eur 3739.-
Het eindsalaris van een LC'er eur 4361.- en dat van een LD'er eur 4962.-.
(Toelagen buiten beschouwing gelaten. Genoemde salarissen na 13 functiejaren.)

Hiermee moet aangetekend worden:
"Hoewel scholen grote vrijheid hebben in het bepalen welke docentfuncties zij toekennen aan hun docenten zijn zij wel gebonden aan bepaalde percentages. De CAO-VO stelt scholen de verplichting om tot 2014 een percentuele groei te realiseren van LC- en LD-functies, hetgeen een krimp betekent van het aantal LB-functies. De verplichte groei van LC- en LD-functies is groter in de Randstadregio dan in de rest van Nederland.

Een andere verplichting voor scholen m.b.t. de benoeming in LD-functies zal ingaan in augustus 2014. Vanaf dat moment zijn scholen verplicht iedere docent met eerstegraads bevoegdheid (bevoegd om les te geven in de bovenbouw HAVO/VWO) met tenminste 50% van zijn lessen in de bovenbouw HAVO/VWO te benoemen in een LD-fuctie."

Toegevoegd na 4 minuten:
Uiteraard moet de afgestudeerde historicus ook nog een onderwijsbevoegdheid halen. Dat kan door een lerarenopleiding op universitair niveau van 1 jaar te volgen, dit geeft een eerstegraadsbevoegdheid.