De Soemirische beschaving kende al een zevendaagse week. Deze is later overgenomen door de Babyloniers en van daaruit geland bij de Israelliers gedurende hun Babylonische gevangenschap en zo in het christendom gekomen.

De oorsprong van de zeven dagen zelf is niet echt meer te achterhalen. Er gaan theorien dat zeven een heilig getal is geworden omdat je zes ronde objecten bijvoorbeeld precies om een zevend rond object kunt binden en dan een stabiele configuratie hebt om te vervoeren tot dat een maan cyclus 28 dagen duurt en als je die door vier deelt je dan precies op mooie maanstanden uit komt. Naast deze concrete verhalen heb je dan nog de mythische zoals in de bijbel.

De zevendaagse week is ingevoerd met de Juliaanse kalender in 45VC door Julius Ceasar. Door Augustinus verder gepromoot daarna in het Romeinse rijk. In 321 heeft Constatijn de Grote de zondag als dag van verering voor alle goden ingesteld in het Roeinse rijk. Dit met als onderliggende gedachte de mengelmoes aan religies die toen binnen het rijk was op een punt een gemeenschappelijk kader te geven. Door de omvang van dit rijk en de grote invloed is dit tien wereldwijd binnen het rijk de standaard geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Dat lijkt me buitengewoon moeilijk echt hard te bewijzen. Misschien dat het aannemelijk gemaakt kan worden via bv. bepaalde vertellingen, motieven, leenwoorden, etc die van van het sumerische via via in het joodse erfgoed terechtgekomen zouden zijn (bv. via de babyloniers) -- als zulke bewijzen er zouden zijn Wel is er het nuchtere feit natuurlijk, dat als je overgebleven artefacten en bronnen van elke grote 'geletterde' beschavingen uit het midden-oosten naast elkaar legt, die van Sumerie verreweg het oudst (b)lijken te zijn, waarmee een 'transfer' vanuit sumerie naar andere beschavingen me zeker niet uitgesloten (en zelfs waarschijnlijk) ijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar is geen hard bewijs van en ik vermoed dat het ook altijd in de mist der tijd verborgen zal blijven. Maar de Babyloniers hechtte veel waarde aan astronomie en astrologie en hadden daardoor veel aandacht voor de kalender. Dat is ook allemaal terug te vinden in teksten die zijn achtergelaten, die van voor de ballinschap zijn. Mogelijk hadden de Israeliers ook al een zeven daagse week, maar bij mijn weten ligt dat behalve in genesis nergens vast. Ge zien de langdurige domenantie van de Babyloniers en hun voorgangers is het aannemelijk dat naburige landen zich aan hun standaarden aanpasten. Al was het alleen al voor het gemak bij handelscontacten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met deze laatste reactie breng je mij in de war. We zitten hier in de wetenschapsrubriek en je brengt nu argumenten in die in de religie rubriek toepasselijk zouden zijn maar hier niet. Dat brengt ook de vraag met zich mee wat de achtergrond van je vraag is. In een reactie bij de vraag zelf geef je aan dat je wilt weten wie voor de invoer heeft gezorgt. Dat is eenvoudig te beantwoorden want daar is Constatijn de Grote verantwoordelijk voor. Maar je wilt blijkbaar ookmweten hie de zevendaagse week is ontstaan. Daar kom je met bijbelse argumenten aandragen. Daarmee wordt het een existentiele kwestie. Als je de bijbel voor de letterlijke waarheid aanneemt dan is het antwoord eenvoudig. Dan is het god, zie genesis. Als je de bijbel niet als de letterlijke waarheid ziet dan wordt het veel aannemelijker dat de Sumirische beschaving de basis heeft gelegd omdat daar veel feitelijke informatie over is, vastgelegd kleitabletten en andere archeologische bronnen tegen praktisch gee n bewijs van het tegendeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op deze manier wordt de discussie op verschillende niveaus gevoerd, wat zeker niet tot duidelijkheid gaat leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben blij dat je het vermeende conflict in je reactie duidelijk maakt. Je definieert de geschriften van Mozes als veel ouderd dan die vam de Babyloniers. Toch is er archeologisch gezien alleen fysiek bewijs dat de Sumirische geschriften veel ouder zijn. Je stelt daar een mening en geen bewijs tegenover. Dat is de dubbele
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(oeps, per ongeluk op het knopje gedrukt voor de in af was). Dat zijn de verschillen in niveaus die deze discussie verder zinloos maken. Bedankt voor het compliment.

Andere antwoorden (1)

Bij de Babyloniërs werden weken van zeven dagen gebruikt. Waarschijnlijk zijn zij ook de
eersten geweest om dat te doen. De dagen werden immers genoemd naar hun planeetgoden
Shamash, Sin, Nergal, Nabu, Marduk, Ishtar, Ninurta die aan de hemel vertegenwoordigd
waren door de zon, de maan en de vijf met het blote oog zichtbare planeten. Er waren dus
zeven dagen voor zeven ‘goden’.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook de Joden kenden reeds vroeg een week van 7 dagen. Dat zou dan weer steunen op het
scheppingsverhaal Genesis waarin wordt verteld dat God de wereld schiep in zes dagen en
rust nam op de zevende. Dat getal zeven kunnen zij natuurlijk ook hebben overgenomen van
de Babyloniërs, zoals andere elementen van hun kalender. Alleen de zevende dag kreeg een
naam : de Sabbat. De andere dagen van de week werden gewoon genummerd : de eerste dag,
de tweede dag, ... , net zoals in het bijbels verhaal. In de islamitische kalender geldt precies
dezelfde regeling.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het kunnen dat de Babyloniërs de zevendaagse week van de Israëlieten hebben overgenomen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Waren de Joden echt in ballingschap bij de Babyloniërs, of is dit slechts een grootse "vooroudermythe" die veel volken hebben om aan te geven hoe groots ze zijn? (Dit is een open vraag. Ik ken het verhaal uit de mythe, ik weet echter niet of er een historische basis is.)
Cryofiel
9 jaar geleden
Zijn dat echte, geaccepteerde bewijzen, of zijn dat net zulke "bewijzen" als die voor de Ark?
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is daar te vinden - de bewijzen voor de ballingschap, of de "bewijzen" voor de Ark?
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima. Voor alle duidelijkheid, ik ben er niet op uit om te beweren dat er geen ballingschap zou zijn geweest, en ook niet om eventuele bewijzen te ontkrachten. Ik weet domweg niet of er echt een ballingschap is geweest of dat dat verhaal slechts een mythe is. Aangezien christenen vele "bewijzen" menen te zien voor dingen die in werkelijkheid slechts mythes zijn, vraag ik gewoon maar of de bewijzen voor een ballingschap echte bewijzen zijn, of dat het om "bewijzen" gaat die alleen door christenen als bewijs worden geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even terugkomend op de ballingschap en de 7-daagse week: voor zover ik weet hielden de Israëlieten al lang voor de ballingschap de 7-daagse week. De namen van de maanden zijn waarschijnlijk wel verwant aan de Babylonische kalender.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je op bewijzen voor een christelijke bewering googlet, zul je altijd wel iets vinden - zelfs als je bewijzen voor de Ark zoekt. Ik wil maar zeggen, googlen heeft in dit geval weinig zin.