Dat verschijnsel heet inprenting. Ze rennen instinctief achter datgene aan wat ze het eerste zien als ze uit het ei kruipen, dat beschouwen ze als hun moeder. Voor het eerst is dit beschreven door de Zoöloog Konrad Lorenz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is dat ; niks denken, puur instinct en pavlov-reacties. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed opgelet.

Andere antwoorden (5)

Ik probeer nu echt mijn geduld niet te verliezen, maar zal het toch nog een keer uitleggen:

DIEREN KUNNEN NIET DENKEN!
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben pas onder de indruk als ie op www.goeieblaf.nl hondenvragen gaat beantwoorden.
AWM
14 jaar geleden
Mmm, wat vertelt ie zoal?
AWM
14 jaar geleden
Je hebt me overtuigd. Ik zou maar zuinig zijn op haar, want volgens mij kunnen alle andere beesten niet denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kunnen verbanden leggen, dat zie ik als een (primitieve) vorm van denken...
AWM
14 jaar geleden
@chx: Vertel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vertel: Als een dier iets vervelends heeft meegemaakt, dan zal dit dier deze situatie herkennen als gevaar. Heeft een dier juist een goede ervaring zoals bij Panteao, dan zal dit beest zijn kennis gebruiken om al het goede uit te buiten. Ook hier geldt dus: kennis is macht, net als bij ons.
AWM
14 jaar geleden
Ik geloof je op je woord.
Maar daarmee is nog niet aangetoond dat hier sprake is van denken.
Het is allemaal weer het gevolg van de menselijke eigenschap om menselijke eigenschappen te projecteren op dieren.
Als ik een blikje openmaak 'denkt' mijn kat dat ie eten krijgt.
Maar, dat is geen denken.
AWM
14 jaar geleden
Ooit van Pavlov gehoord? Die deed zijn experimenten met honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbanden leggen is dus een primitieve manier van denken. Ik ben het eens als je zegt dat ze geen sommen oplossen. Dat is dan weer slim, want er hoeven geen sommen opgelost te worden om een goed leven te hebben. Nou ja, slim... het is niet noodzakelijk.
Wij mensen verzinnen de moeilijkste formules om erbij te horen en om iets te bewijzen wat er al is. Dieren doen dat dus niet. Daarmee leven ze met een hoger bewustzijn.
minder is meer in dit geval. Gelukkig valt er ook nog heel wat positiefs te zeggen van de mensen.
AWM
14 jaar geleden
Ik heb onlangs, bij een andere vraag, verwezen naar dit filmpje. In de titel staat dat deze vogel zich gedraagt als een mens: http://www.youtube.com/watch?v=EBkUtI3aDVA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Crazy ass video's!?!
Toch een sterk staaltje "denken" bij dieren om te krijgen wat ze willen! ;-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij je geduld begint te verliezen, reageer dan niet op deze vraag.
AWM
14 jaar geleden
@lora: Maak je geen zorgen, ik heb mijn geduld weer terug.
Ja hoor, dat denken ze.

Toegevoegd na 3 minuten:
De ouders van een koekoeksjong denken dat die koekoek hun jong is en de koekoek denkt dat ze zijn ouders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die denken niet, die zijn zo geprogrammeerd, die doen dat gewoon... Het is hardwired in hun systeem... En waarom, nou omdat dit gedrag de overleving van de soort betekend heeft tot nog toe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor XiniX en -1 voor Antwoordman. Ik heb ooit het loslaten van kleine reuzeschilpadjes gezien in Galibie (Suriname). De beestje zitten in een piepschuim doos en die wordt omgekeerd op het strand; ze zien voor de eerste keer licht. Zonder mankeren rennen honderden schildpadjes naar de waterlijn en gaan zwemmen richting Argentinie. Jaren later komen ze weer terug in Galibie om eiren te leggen, die dan weer worden uitgegraven en uitgebroed in piepschuimdozen. Wonderlijk gebeuren.
Ja hoor.En zie je die foto?Dat is mijn Tsjip.Die trok ik uit de muil van onze kat die hem dan weer te stekken had op het moment dat hij uit het ei kroop, hij was nog nat.Het kuiken bracht zijn eerste drie maanden in onze living door.Hij zat op mijn schouders en maakte nesten in mijn haar, hij deed dutjes in mijn hand. Het bleek na drie maanden uiteindelijk een kip te zijn en geen haan. Ze is nu twee jaar en half, zelf moeder maar ze rijdt nog vaak met me mee met de auto, ze komt als ik roep, ze springt op mijn schouders en op mijn schoot, eet uit mijn hand en krijgt een vip-behandeling in kippenland.Dat weten alle mensen die bij ons komen maar ook alle kippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker makkelijk punten scoren allemaal door te roepen, dieren denken niet, we begrijpen toch allemaal heus wel waar deze vraag vandaan komt?
De vraagsteller bedoelt natuurlijk of de kuiken in kwestie de eerst die hij ziet als zijn moeder zal gaan herkennen en behandelen.

Antwoorden als (dieren denken niet) is hetzelfde als "wit is geen kleur antwoorden" wanneer gevraagd wordt: "hoe meng ik de kleuren zwart en wit"