Moeten er statistische gegevens in een academische samenvatting?

Is het gebruikelijk dat er bij het onderdeel 'resultaten' in een academische samenvatting statistische gegevens weergeven worden?
Bijvoorbeeld: 60,2% van de onderzochte studenten waren eenzaam. Dat wil zeggen dat ze hoger scoorden dan 46,49 op de eenzaamheidsschaal, met een gemiddelde van 45,49 en een SD van 10,07.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit hangt feitelijk van je onderzoeksvraag af. Als je vraag ging over de gemiddelde eenzaamheid dan is de SD niet relevant. Als je vraag was hoe de spreiding is dan juist wel.

Overigens zou ik a) je schaal toelichten, b) de indeling daarvan in klassen - eenzaam, niet eenzaam, etc- en dan c) de percentages die in elke klasse vielen volgens je onderzoek. Als je schaal en indeling goed te verantwoorden zijn is het immers niet meer relevant hoe de respondenten op de schaal scoorden. Alleen hoe ze over de klassen verdeeld waren.

Het kan zo zijn dat je ten gevolge van je onderzoek hebt opgemerkt dat de SD eigenlijk veel relevanter is voor het gelukkigheidsonderzoek dan het gemiddelde. Dat hoort dan thuis onder "evaluatie" of iets dergelijks.

ik hoop overigens dat in je onderzoek niet echt 60,2% van de studenten eenzaam waren!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Helaas kwam uit het onderzoek wel dat 60,2% van de studenten eenzaam is. (onderzoek op 3 Turkse universiteiten)