Op het werk heb je een andere rol dan thuis. Dit wordt kameleongedrag genoemd. Op het www niks over te vinden. Zijn er nog andere benamingen voor?

Je bent anders dan bijvoorbeeld thuis of bij vrienden of bij de voetbalvereniging. Je zet een soort masker op. Is hier een concreet woord of gedrag voor, zodat ik daar meer informatie over kan vinden?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Amadea
11 jaar geleden
Zoek eens op Belbin en Enneagram. Dan krijg je veel informatie in deze richting!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
identiteitswisseling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belbin inderdaad, moest ik ook aan denken, met z'n teamrollen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest denken aan The Sisters of Mercy met hun prachtige nummer 'I don't exist when you don't see me.'

Het beste antwoord

Geachte,

Wij spelen verschillende rollen in een toneelstuk, met andere woorden iedereen zet een karakter neer als amateur, acteur of actrice !

Thuis mag je gerust de liefhebbende man, vader zijn of de zorgzame vrouw, moeder en echtgenote !

Op professioneel vlak echter gaat het veelal om een voorbeeldfunctie (bijvoorbeeld een leraar, directeur, pers
woordvoerder(ster), politieagent enz... dit noemt men rolgedrag !

Voor meer info over dit onderwerp :

zie de bijgevoegde linken !

Veel leesplezier,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien bedoel je een voorbeeldfunctie.
Je gedraagt je op het werk dan ten opzichte van jou medewerkers anders dan thuis.
Daar ben je wie je bent en niemand heeft daar iets mee van doen .
In het werk toon je een gdrag dat iedereen aanspreekt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef nooit een - zonder reactie. (Voorbeeldfunctie)
Dus hierbij :)
Pleasen wordt het ook wel genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je puur op ander taalgebruik in verschillende situaties kijkt heet het ideolect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je een andere benaming voor het gedrag of een andere benaming voor de rol?

Een andere benaming voor de rol is "hoedanigheid".
11 jaar geleden
In de biologie (ethologie) wordt dat rolgedrag genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad rolgedrag is het antwoord.
Ik zou zeggen; ; Aangepast gedrag.

Je past je aan, aan een andere situatie/ omgeving, door je te gedragen zoals in die specifieke omgeving voor jou gewenst is om goed voor de dag te komen.
11 jaar geleden
Rolgedrag, rolpatronen