Hoe ging de bemanning van schepen in de Gouden Eeuw om met hun sexuele behoeften?

Rond de Gouden Eeuw maakten veel zeeschepen lange reizen. Oorlogsschepen waren vaak maanden op zee, handelsschepen zelfs een jaar of langer.

Die schepen werden bemand door overwegend jonge kerels. Die zullen zo hun sexuele behoeften hebben gehad. Vrouwen waren er niet aan boord.

Is bekend hoe ze met die sexuele behoeften omgingen? Masturbeerden ze, gingen ze over tot homo-sex, hadden ze andere manieren? Of is dat onbekend omdat er niet over werd geschreven?

Was er verschil tussen de eenvoudige bemanning en de hogere officieren?

10 jaar geleden
3.9K
burgos
10 jaar geleden
Eeeuuuhhh handwerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is vast wel wat over te vinden in de Cultuur en Mentaliteitsgeschiedenis hoek. Eerst zoeken op periode, dan op bv VOC. In deze tijd was men nog niet zo vreselijk preuts (ofwel spreekwoordelijk gereformeerd) ..... Er is veel geschreven over seksualiteiten en moraal in deze periode.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mannen denken toch niet voortdurend aan sex?
Natuurlijk waren er altijd wel sexverslaafden, net zoals nu.
En wie zin heeft kan ze altijd nog aan handbediening doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mannen denken niet voortdurend aan seks? De tocht van Amsterdam naar Batavia duurde al bijna een jaar.. En dan met soms wel meer als 300 man opeengepakt op zo'n boot...

Antwoorden (2)

Volgens mij gewoon door er aan toe te geven. De navigatie was nog niet wat hij nu is. De schepen voeren grote delen van de tocht evenwijdig aan de kust.
Er werd dus regelmatig een stop aan wal gemaakt om water en voedsel in te slaan en om eh het vrouwelijk deel van de bevolking te eh verblijden met extra attenties, al dan niet vrijwillig gegeven.

Ik ga er van uit dat hierbij niet veel verschil was tussen de bemanning en de officieren behalve dat ik denk dat de laatste groep, meer te besteden had, dus voor zover ze ervoor betaalden, het oudste beroep ter wereld bestond toen ook al, hadden officieren dus meer keus en meer opties.

Wie aan boord niet meer kon wachten op de volgende tocht naar wal deed zeer waarschijnlijk aan ouderwets handwerk.

Ik denk dat er zoveel opties waren om omgang met vrouwen te hebben dat homo seks niet nodig was voor degenen die daar niet initieel op uit waren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je opmerking dat navigatie nog niet was wat hij nu is en dat schepen langs de kust voeren klopt helaas niet, Summo. Google maar eens op 'route voc indie' en 'route wic amerika', dan zie je iets heel anders.
Feitelijk was het toen niet veel anders dan nu. Ook nu zijn mannen heel lang van huis als ze op de grote vaart zitten. Nu kan er allerlei lectuur en video mee aan boord om de zinnen te verzetten. Toen niet, en moest men het met de eigen fantasie doen.
Zonder twijfel zullen er ook onderling diensten bewezen zijn in die tijd, en het is waarschijnlijk dat de jongsten en ondersten in rang daar ook wel meet te maken hebben gehad. Voorts, in aanvulling op het antwoord hierboven. De prostitutie tierde welig in de havengebieden. Net zoals de kroegen. In Amsterdam, de wallen en in Rotterdam in Katendrecht waren de hoerenbuurten en die lagen dichtbij de plaats waar de schepen aanmeerden nabij de havengebieden. Waar hoeren waren/zijn , waren/zijn ook kroegen. Dus daar ging een belangrijk deel van het soldij dat men verdiende naartoe. Helaas hield men aan die bezoeken vaak een blijvende herinnering over in de vorm van een geslachtsziekte of liep men platjes op. (Schaamluis).