Waarom hebben honden een chip en mensen niet?

Ik zat laatst een programma te kijken over de tsunami van zoveel jaar geleden. Daarbij zijn zoveel mensen omgekomen en iedereen moest via familie geïdentificeerd worden. Het zou toch ideaal zijn als mensen zijn gechipt. Dus: waarom honden wel en mensen niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe verzin je het meis??
:-)

Het beste antwoord

Het is alleen een kwestie van tijd... Als de overheid ons heeft doen laten geloven dat we beter af zijn met zo´n chip en dat wij geloven dat het beter is, dan wordt het snel ingevoerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat ensen graag het idee hebben dat ze recht op privacy hebben. Het inbrengen van een chip levert allerlei complicaties op (Zoals tracken, op afsytand uitlezen ed) waar veel mensen niet aan toe zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat soort omstandigheden handig zijn, maar de algemene opinie vindt het chippen van mensen mensonwaardig. En dat is het ook. Het doet denken aan Orwell's boek Big Brother. Een maatschappij waarin iedereen gecontroleerd en gemanipuleerd kan worden. Meer na- dan voordelen, dus.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt toch al een uniek nummer (sofienummer), waarom zou die niet aan jou gekoppeld kunnen worden? Als er goede wetten over geschreven worden zie ik er meer voor dan nadelen in.
AWM
14 jaar geleden
Omdat je dat nummer niet elektronisch in je draagt en niet op afstand uit te lezen is. Heleboel van die zaken doen denken aan de tweede wereldoorlog, waar de slaven in de kampen een nummer kregen getatoueerd op hun arm.
Dan ben je iemands bezit en niet meer dan een nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Big Brother? Bedoel je niet 1984?
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij ging Big Brother hier specifiek over. Of zit ik er nu helemaal naast?!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat is correct. Big brother is watching you! Bijna net zo als op een bepaalde site.
Ten eerste zijn niet alle honden gechipt. Ten tweede zie ik helemaal niet in wat er ideaal zou zijn als iedereen gechipt zou zijn. Lijkt me vreselijk, mensen zijn mensen geen code in een database. Daarnaast is het ook qua privacy niet echt prettig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je loopt dan het risico dat bij een volgende tsunami alleen mensen met een chip worden geholpen, of alleen mensen met de juiste chip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het privacy argument die anderen terecht aanvoerden, zijn er denk ik nog andere redenen:
- Het doet waarschijnlijk pijn om te laten zetten.
- Niet iedereen wil een stukje metaal onder zijn hond. Sommige mensen willen puur natuur, en we weten niet wat het effect van zo'n chip is op je lichaam. Waarschijnlijk niet zoveel, maar je weet maar nooit.
- Bij honden is het nuttiger, die kunnen immers niet aan ons vertellen wie ze zijn en waar ze wonen. Bij mensen heb je dat doorgaans niet, behalve bij kleine kinderen. En zo vaak heb je geen dode lichamen die moeilijk geidentificeerd kunnen worden. En natuurlijk mensen die anoniem willen blijven, het privacy argument dus.
- Honden kunnen niet protesteren. Mensen wel.

Toegevoegd na 1 uur:
"Niet iedereen wil een stukje metaal onder zijn hond." moet uiteraard "Niet iedereen wil een stukje metaal onder zijn HUID." zijn!
Met dank aan Congoleo voor het opletten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen kunnen praten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Farfelufou;

"Het zou toch ideaal zijn als mensen zijn gechipt." Vind je dat zelf ook niet een erg eng idee? Mensen zijn nu eenmaal geen goederen. En natuurlijk is het prettig als stoffelijke overschotten bij dit soort catastrofes snel kunnen worden geïdentificeerd, maar ik heb geen zin om voor dat soort uitzonderingen mijn lichamelijke integriteit, het laatste stukje echte vrijheid, aan te tasten. Als er ooit een dwaze overheid komt die mij dat wil verplichten ben ik bereid om me daartegen tot het uiterste te verzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het technisch bekijkt zou het handig zijn, maar volgens mij onuitvoerbaar met zoveel miljoenen mensen..
Moreel gezien zijn er zoveel bezwaren dat niemand er aan gaat beginnen.
Maar je gedachtegang vind ik niet slecht.