Sinds waneer is huwelijk op de wereld geweest? In Europa? En in Nederland? En wat waren de echte oorzaken van de oprichting van huwelijk? Waroom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goeie vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo wil je eigenlijk weten sinds wanneer huwelijk in Europa en NL is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M'n belangrijkste vraag is: Waarom?

Het beste antwoord

Een omvangrijke vraag! Hieronder een kleine selectie redenen voor het huwelijk:

Stephanie Coontz (zie bron) laat zien hoeveel verschillende vormen en betekenissen het huwelijk heeft gehad en op hoeveel manieren het huwelijk was ingebed in de bredere sociale verhoudingen van vele verschillende maatschappijen. Maar vooral hoe het huwelijk duizenden jaren lang gericht was op het verkrijgen van eigendom, rijkdom en macht, waarbij het mooi meegenomen was als bleek dat de echtgenoten goed – en soms heel goed - met elkaar overweg konden. Pas de afgelopen tweehonderd jaar werd liefde een basis voor het huwelijk. De afgelopen decennia bleek deze verandering echter ook een revolutionaire desintegrerende factor te zijn voor de stabiliteit van het huwelijk.

In het oude Griekenland was het huwelijk een contract tussen twee families. Het was een zakelijke overeenkomst tussen de schoonvader en de schoonzoon, waarbij de vrouw zelf niets in te brengen had. De dochter werd uitgeleend aan een ander huis en haar kinderen, die ze zou krijgen, zouden ook aan het andere huis toebehoren. Een meisje ging dus bij de bruiloft naar het huis van een vreemde waar ze volstrekt afhankelijk van zou zijn. Deze toch van haar eigen huis naar het huis van de bruidegom gebeurde in de nacht voor het huwelijk en leek op een soort processie. Bij deze tocht liep de moeder van de bruid mee, de vader, een aantal meisjes uit het dorp en altijd een kind die allebei zijn ouders nog had. Bij het huwelijk was het niet een gewoonte dat er een feestmaal bij was. De dag voor het huwelijk nam de vrouw uitgebreid een bad en maakte ze zich helemaal mooi en schoon. Het was erg moeilijk om vrijgezel te blijven. Wanneer een vrouw de enige erfgenaam in een gezin was moest ze trouwen met de naaste verwant van haar vader ook al was ze al getrouwd, zodat deze verwant het bezit kreeg. Het was mogelijk dat een meisje van veertien met een man van dertig trouwde, in het huwelijk was geen sprake van liefde.

Rond 850 na Christus begint de kerk zich te bemoeien met het huwelijk. Voor de kerk waren er drie belangrijke kwesties: Ten eerste het gevaar van incest waarvan de betekenis anders was dan nu. Ten tweede was er de beteugeling van seksualiteit binnen en buiten het huwelijk. Natuurlijk mocht men geen gemeenschap hebben voor het huwelijk maar er waren ook veel regels voor gehuwden. Ten derde stelde de kerk een niet te ontbinden monogaam huwelijk voor.

Samengevat:verdeling macht, beteugeling sex, liefde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord +,
maar je weet niet sinds wanneer voor het eerst in de wereld, Europa en Nederland?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, wanneer spreek je van huwelijk. In vroeger tijden werd waarschijnlijk niet alles schriftelijk vastgelegd en nog minder is daar van bewaard gebleven.
Neem nou (naast de griekse versie hierboven) die van de Germanen. Die leefde al in de 6 eeuw voor Christus. En het woord bruiloft komt daar vandaan? Voor de oorsprong moeten we terug naar lang vervlogen, Germaanse tijden. Toen moest op de trouwdag in aller ijl de vrouw van het ouderlijk huis naar haar aanstaande echtgenoot rennen. Dit om boze geesten te ontlopen. Het Oud-Frankische bruuloft betekent dan ook letterlijk ‘bruidsloop’. De bruid zette het op een lopen. Op weg naar haar ‘aardse man’, in het Oud-Germaans gomo. Vandaar het woord ‘bruidegom’. Een ‘echtgenoot’ was in het Oud-Germaans een chiwa. Daar komt ons moderne woord ‘huwelijk’ vandaan. U ziet het: trouwen en alle bijkomstigheden zijn al oer- en oeroud. Dus misschien kun je zeggen van de 6 eeuw voor Chr. in Nederland. Maar vermoedelijk een stuk eerder in de meer ontwikkelde gebieden van die tijd; zoals bij de grieken. Misschien al rond 1500 voor Chr. (het blijft een gok)
Zo lijkt de bijbelse Abraham al getrouwd te zijn. En even uit mijn hoofd leefde deze dacht ik rond 1200 voor Chr. Ik zal nog even moeten na zoeken of dat klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie abraham was volgens de bijbel rond 2000 voor Christus maar dat is ook omstreden zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelse_chronologie Maar om nog even terug te komen op je vraag.
Want eigenlijk moet je voordat je deze kunt beantwoorden eerst vaststellen wat je onder een huwelijk verstaat. Meestal is dat dan een publiekelijke bekendmaking van de 'verbintenis'. Maar hoe vul je dat in? Het huwelijk kan zo misschien zelfs al vele duizenden jaren er zijn, sinds er gemeenschappen zijn. Of misschien is een publiekelijke bekendmaking geenszins van belang. Dat groeide misschien van lieverlee naar gelang mensen meer bezittingen en rechten op naam kregen....