Heb ik last van ADD?

Ik heb een concentratieprobleem: weet niet wat de naam ervan is, of er uberhaupt een naam voor is en of er misschien meer mensen met hetzelfde probleem zitten. Misschien wel ADD?

Wat meer uitleg over het probleem:
Al op de middelbare school had ik er last van. Ik behoorde altijd tot het groepje dat als laatste klaar was met het maken van toetsen. Ik heb moeite met het verklaren van de betekenis van een vraag, soms moet ik een vraag wel tien keer rustig lezen om uiteindelijk te snappen wat er met een vraag bedoelt wordt. Dit gold ook voor wanneer ik een boek moest lezen voor school. Ik kom moeilijk door teksten heen.

Daarnaast heb ik moeite met verbale communicatie in combinatie met concentratie. Een voorbeeld: Momenteel volg ik rijlessen. Mijn rijinstructeur zegt dat ik aanleg heb voor rijden en ik weet ook van mijzelf dat ik zeker goed kan rijden. Helaas, als ik mij niet voldoende kan concentreren, wordt het voor mij heel lastig om mijn rijvaardigheden ook te kunnen laten zien. Die verlaagde concentratie ontstaat wanneer mijn rijinstructeur ergens over praat. Ik wil hem niet beledigen door niet naar zijn verhaal te luisteren en geen interesse te tonen. Daarnaast wil ik ook gewoon kunnen auto rijden, maar dan gaat het mis. Ik ben zo enorm bezig met het focussen op zijn verhaal en een reactie proberen te geven dat ik de omgeving rond de auto voor lief laat. Ik kan dus eigenlijk niet meerdere dingen tegelijk. Zo lang ik me kan focussen op één taak, gaat het goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed om te weten, Ultrabram, dat veel stoornissen met elkaar samenhangen. Dat stoornissen allemaal een eigen naam hebben, geeft eigenlijk alleen maar de suggestie dat ze verschillend zijn.
ADD heeft veel te maken met autisme, en ook met borderline. Er is heel veel overlap.
Je bent bezig je te oriënteren. Dat is heel goed! Want dit leidt tot zelfkennis. En zelfkennis is het enige wat nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ook in de vele prima antwoorden te lezen is: laat je testen. Niet via internet, die testen zijn vaak een lachertje, maar door een psycholoog. Vraag een verwijzing via de huisarts. Dat weet je gewoon zo zeker als dat mogelijk is, wat er aan het handje is. En dan kan je van daaruit verder. Dat is waarschijnlijk fijn voor jezelf, omdat je dan weet waar je aan toe bent. Je kunt je dan specifiek informeren over je mogelijkheden en onmogelijkheden, wat er te doen is voor je en dan kan je het ook verweken en aanvaarden. Over je rijlessen: vertel je rij-instructeur gewoon, dat je hem niet wilt beledigen, maar dat jij je moet focussen op het rijden en dat hij je afleidt. Niet tijdens de les ;-), maar na afloop of aan het begin, in een rustig gesprekje.

Het beste antwoord

je moet hiervoor echt naar je huisarts die je door kan verwijzen naar een specialist. het zou best kunnen. je verhaal lijkt niet perse op add. het lijkt meer op een stoornis in het autistische spectrum

dat denk ik omdat je moeite hebt met taal begrijpen en communicatie.

wat je rijinstructeur betreft: kan je het hem niet uitleggen? dat als hij kletst jij niet op kan letten? ik heb in een automaat gelest (mijn zoon heeft zo'n stoornis en ik waarsch ook) maar het is mij nog niet gelukt omdat er een zwangerschap tussendoor kwam. het is wel veel makkelijker om dan ook op te letten. bij het kopje bron voeg ik ff een link waar je op kan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt zelf testjes doen: http://www.sadd.nl/downloads/test.htm en http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html

De kenmerken van ADD kan ik wel hier neerzetten maar dat is een lange lijst: http://www.sadd.nl/watisADD/kenmerken.htm

Als je nav de testjes en de kenmerken nog steeds denkt dat je ADD hebt maak je een afspraak met je huisarts over 'hoe nu verder'. Die zal dat met je bespreken voor jouw situatie: is hulp nodig met medicijnen of heeft dat voor jou geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt
Ik herken dit echt helemaal!!!
Zelf heb ik een half jaar terug een Adhd test gedaan bij Psyq en daar kwam inderdaad Adhd uit. En ik ben 44!!!

Maar hun antwoord was erg mooi: Adhd is de best te bestrijden ziekte die er is. Weg krijgen doe je het niet maar onderdrukken wel. ga nu niet op fora lezen over medicatie etc etc dan lees je de ergste dingen die niet te controleren zijn.

Maar er is een wereld voor mij open gegaan. ik ben mijzelf nog steeds maar kan mij veel beter concentreren en ook luisteren, ik ben geordend etc etc.

Heeft me 3 maanden gekost om de medicatie te tunen (kost wel even energie) Maar HEERLIJK ik geniet er zo erg van. Het geeft zo een rust en minder energie verbruik

Er komt wel een soort verwerking nu over mij heen. Ik ben mislukt op de VWO en als toen Adhd was gezien, had ik die dus kunnen halen en mijn droom van Arts worden waarschijnlijk verwezenlijkt. Dat is me nu niet gelukt.

Dus praat eens met je arts en laat het testen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net of naar me zelf zit te luisteren. Hier het zelfde probleem. Alleen kwam het bij ons aan het licht door mijn zoon van 10, toen 8. Slechte concentratie. Niet lang kunnen focussen. Snel afgeleid.
Reden: ADD en zeer intelligent.
De stof op school was te makkelijk en hij was dus snel klaar met z'n werk.
Waar komt dit vandaan? Bij papa natuurlijk. Ik ADHD onderzoek gedaan, bingo, ADD. Extra probleem, mijn vrouw: ADD. Wat een feest !!!!!!
Laat je eens testen of doe het zelf o internet. Verwijzing vragen bij de huisarts. Geen probleem.

Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat apart/leuk om te horen dat het voor mensen zo herkenbaar is. Ik ga inderdaad mijzelf even laten testen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik zeker doen. Suc6
Vooraf meedelen, dat ik geen medische expert ben. De inhoud van je schrijven en de vraagstelling komen mij echter bekend voor. Een kleine twee jaar geleden is onze zoon (bijna 13 jaar) met het gebruik van het medicijn MEDIKINET begonnen. Dit medicijn werd / wordt door een kinderarts voorgeschreven. Tegenwoordig krijgt men niet medikinet, maar METHVLFENIDAAT verstrekt. Want dit is aanzienlijk goedkoper en is in het ziektekostenpakket volledig meeverzekerd. Het zorgt er voor dat zijn concentratie gedurende de schooldag goed blijft. Hij had namelijk precies dezelfde "problemen", die jij in je stuk duidelijk beschrijft. Door medikinet kan hij zich beter op één zaak concentreren. Hij deed vroeger één ding, dacht aan een tweede zaak, zag een derde iets en beluisterde een vierde zaak. En dan wordt het in een (kinder)hoofd snel bijzonder onrustig. Dat wil dus niet zeggen, dat hij ADHD of iets soortgelijks heeft. Zijn schoolresultaten (brugklas lyceum) zijn ruim voldoende. Het medicijn heeft hem goed geholpen. Misschien heb je hier iets aan om met de huisarts te bespreken ? Veel geluk en gezondheid toegewenst !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens of je je in de kenmerken herkent en laat dan bij een AD(H)D-poli in het ziekenhuis een test doen. Het gaat er uiteindelijk om of je er tegenaan loopt met functioneren en hoe dit opgelost kan worden. Indien dit niet nodig is, zou ik het er bij laten. Iedereen heeft wel iets en als je daar gewoon mee kan functioneren moet je niet als probleem gaan zien.
Als je medicatie gaat slikken voor AD(H)D, moet je overigens een keuring aanvragen voor je je rijbewijs mag halen!!!! Vreemd eigenlijk, want als je op je medicatie bent ingeregeld is je concentratie veel beter dan zonder....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet niet dat medicatie bijwerkingen kan hebben. methylfenidaat heeft een aantal bijwerkingen die niet goed samen gaan met het rijden achter een stuur! (verschilt natuurlijk wel per persoon, maar veiligheid gaat boven alles).