Staat in je boek waar ook deze huiswerkopdracht uit komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord staat niet in mijn boekje, althans niet letterlijk. En aangezien ik er morgen een toets over heb zou ik het fijn vinden als ik weet hoe ik deze vraag moet beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak 2 kolommen en schrijf dan over vanuit je boek wat er bij de ene en de andere hoort, dan link je de overeenkomsten en verschillen, zo onthoud je het ook ook goed, van voorkauwen leer je het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ken de definities wel maar ik zie daar niet gelijk een verschil en overeenkomst in. Bovendien vind ik voorkauwen nogal overdreven aangezien ik er eerst zelf over na heb gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt er over nagedacht, en je weet het antwoord niet, dus vraag je het maar aan iemand anders?
Als het goed is kun je het antwoord halen uit de stof die jij hebt gehad. Dit is geen vraag waarop 1 enkel correct antwoord bestaat, het is een essay vraag in het antwoord waarvan jij kan demonstreren wat je van de stof weet.
Oftewel, als wij jou hier nu het antwoord gaan geven, heb jij niks geleerd.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het antwoord niet weet vraag ik inderdaad iemand om hulp ja, daar is mijn ogen niks verkeerds aan? Je zegt zelf dat er geen één enkel antwoord correct is, dus zou ik al blij zijn met iets wat mij misschien een beetje op weg helpt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zei ik, maak 2 kolommen 1 zet je boven cultuur en andere identiteit, dan pak je je boek en zoek je er steekwoorden bij op en dan kijk je bij welke die van toepassing is bijvoorbeeld heeft cultuur meer betrekking op een groep en identiteit op een individu.
cultuur is waar je mee bent opgegroeid en wat je meekrijgt van je omgeving. identiteit is wat iemand zelf besluit hoe/wat hij/zij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik natuurlijk eenhele verhandeling over schrijven, maar ik zal het even proberen in enkele zinnen te verwoorden...
Cultuur heeft te maken met het "sociaal contract". Dat is eigenlijk een soort gebruiksaanwijzing voor de maatschappij waarin je leeft. Andere maatschappijen = andere culturen.
Doordat je ouders ook al opgegroeid zijn in dezelfde cultuur, en je langs alle kanten met de waarden en normen van deze cultuur wordt bestookt, leer je wat je moet doen om je in de maatschappij waar te maken. Je leert het verschil tussen goed en slecht, je leert wat waarde heeft en wat geen waarde heeft of zelfs waarde "afneemt" van iemand enz...Naargelang je beantwoordt aan deze waarden en normen wordt je in de maatschappij gesanctioneerd (positief of negatief.) Cultuur leidt tot een ego, een soort aangeleerde identiteit waarmee je je in de wereld laat zien (bij Jung heette dit "persona"). In tegenstelling tot wat er vaak gezegd wordt is een ego niet verkeerd, zolang je je er maar van bewust bent en het geen valse identiteit wordt (dus iets wat samenvalt met je "zijn")
Identiteit zou in wezen kunnen te maken hebben met diepste kern, je aangeboren eigenschappen. Nu is het zo dat identiteit juist ontwikkelt in confrontatie met de cultuur enerzijds en je niet gecensureerde identiteit anderzijds (dit laatste noemt men ook : je driften). Door de cultuur leer je je driften hanteren en vorm je een "ik", dus ontwikkel je je identiteit. Door je aan de cultuur te confirmeren of er juist tegenin te gaan krijg je individualiteit. Mensen bij wie dit proces niet is kunnen gebeuren (bv. doordat degenen die hen de cultuur moesten aanleren inconsequent waren, waardoor het niet duidelijk was wat "goed" en "slecht" is) krijgen op latere leeftijd vaak een identiteitscrisis. Zij weten niet meer wie ze zijn, verliezen hun weg in de maatschappij.
Mensen met een verslavingsproblematiek bv. hebben vaak een te lage ik-functie in hun psyche. veel therapieën zijn er dan ook op gericht om deze ik-functie te herstellen, bv. door overmatig "cultuur" in te voeren (lees :duidelijke regels die uiterst streng worden gecontroleerd en waarvan er geen afwijking mogelijk is).